Geng Bas Sekolah

October 1, 2010

Akhirnya Peniaga Melayu Diusir Di Negara Sendiri

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan memandang serius masalah yang dihadapi sesetengah penyewa di pusat beli-belah Alamanda dengan mengarahkan pegawainya untuk menyiasat perkara itu.

Menteri kementerian berkenaan, Datuk Ismail Sabri Yaakob berkata, kementeriannya mungkin mengkaji dan meneliti keseluruhan isu malah penyewa di Alamanda kerana tidak ada sebarang garis panduan khusus mengenai perkara itu.

"Pihak pengurusan Alamanda tidak sepatutnya terlalu mementingkan keuntungan sebaliknya perlu melihat dari segi tanggungjawab sosial dan pembangunan sesebuah perniagaan itu.

"Walaupun keuntungan adalah perkara pokok, tetapi dalam masa yang sama dari segi kemanusiaan juga perlu diberi penekanan,” katanya pada sidang akhbar berhubung isu pemilik butik pakaian Muslimah Zaida’s Collection, Zaida Abd. Aziz yang tidak dibenarkan meneruskan perniagaanya di pusat beli-belah itu.

Zaida, 44, berkata, beliau terpaksa keluar berikutan kegagalannya untuk membayar sewa yang terlampau tinggi iaitu RM16,000 sebulan yang sebelum ini RM8,000. – Bernama

Aku pernah buat entry mengenai hal ini dahulu (klik sini). Malangnya tiada siapa yang ambil peduli. Malah kerajaan sendiripun langsung tidak memandang perkara ini.

Dan sekarang nasi sudah menjadi bubur. Peniaga melayu diusir daripada meniaga di negara sendiri. Inilah akibatnya apabila ekonomi dipegang oleh orang kafir. Orang melayu islam dibuat seperti anjing kurap.

Harap Perkasa dapat membuat sesuatu didalam hal ini. Pedulikan menteri amaran. Dia langsung tak membuat apa apa untuk orang melayu.

Cuba lihat, hampir semua perniagaan didalam semua shooping complex Malaysia dimonopoli bangsa tut. Perbuatan mereka tak ubah seperti bangsa yahudi. Orang melayu kalau berniagapun hanya kios kios kecil. Itupun sewa mahal macam gampang.

Kerajaan harus membuat sesuatu. Jika tidak orang melayu akan bangkit menentang ketidakadilan ini. Jika itu berlaku, akibatnya amat buruk. Bantulah peniaga melayu untuk terus maju di negara sendiri.

5 comments:

Anonymous said...

sudah sampai masanya kerajaan minta pengurusan alamanda keluarkan senarai penyewa dan harga sewaannya. kita tgk, berapa yg syarikat bukan melayu kena bayar dan buat comparison..

YANG GAMBI said...

YB Raz, inilah yg dikatakan sama rata dan sama rasa yang diperjuangkan oleh Melayu-Melayu PAS dan PKR.... apa lagi kalau dah Nik Aziz sendiri tidak mahu berbangga yang dia berbangsa Melayu..... kalaulah mereka ini diberi juga mandat memerintah... ke mana agaknya Melayu-Melayu akan merempat....

Anonymous said...

bro
bila masa org melayu akan bangkit menentang ketidakadilan ni?
kan ke ketidakadilan ni ditimbulkan oleh melayu sendiri?
So, camne kita nak buat ni bro? takkan nak berniaga kat karnival aje dan kene pegi sampai batu kikir nak jual barang? tak pulang modal le.
p/s batu kikir contoh aje. bukan nak mengutuk org batu kikir.

Jeffry said...

TU LA MSLH BILE ORG MELAYU DH KEHILANGAN KUASA DI BUMI SENDIRI. PERKARA KECIK MCM NI KLU X DI TANGANI DGN CEPAT BLH JADI KUDIS BROO..adoiyaii

YB Raz said...

anon: betul juga pengurusan Alamanda perlu keluarkan senarai penyewa dan harga sewaan.

yggambi: nik aziz tu mana peduli pasal hal ehwal rakyat. yang dia peduli cuma duit royalti minyak dan ceramah ceramah politik.

anon: betul orang melayu bertambah malang apabila mereka ditindas oelh orang melayu sendiri. sebenarnya orang melayu perlu bersatu. kalau tak bersatu, memang mudahlah orang melayu dipijak pijak.

jeffry: akupun pelik kenapa kebanyakkan pengurusan complex membeli belah yang mewah diuruskan oleh orang asing. Macam KLCC, nama sahaja mercu tanda negara. tetapi orang melayu tidak dibenarkan berniaga. semuanya orang cina.