Geng Bas Sekolah

November 11, 2013

PAKATAN DAN COMANGO TINDAS UMAT ISLAM

ALHAMDULILLAH kini rakyat Malaysia yang peka dengan kedaulatan negara sudah mulai faham isu yang timbul daripada Semakan Berkala Sejagat (Universal Periodic Review - UPR) di Geneva baru-baru ini.

Beberapa tuntutan oleh gabungan NGO yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia yang disebut sebagai Comango itu terserlah melampau dan menggugat kedaulatan Islam sebagai Agama Persekutuan.

Terima kasih kita ucapkan kepada individu-individu dan NGO-NGO Islam yang terlibat dalam memberi kesedaran ini serta memperjuangkan hak asasi untuk orang-orang Islam.

Pihak media juga telah memainkan peranan penting mereka untuk menyebarluas kefahaman isu yang mengancam kedaulatan negara ini.

Terdapat enam perkara pokok daripada tuntutan Comango yang nyata mencabar peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan enakmen-enakmen negeri.

Ia melibatkan tuntutan-tuntutan untuk kebebasan untuk murtad, kebebasan untuk mengamal seks songsang LGBT, mencabar Perkara 153, mempersoalkan enakmen-enakmen kesalahan jenayah Syariah, mempersoal larangan terhadap penyebaran ajaran sesat termasuk Syiah dan membangkit kekeliruan dalam isu pengislaman anak-anak di bawah umur.

Dalam tuntutan mereka, Comango menekan kerajaan Malaysia untuk menerima, menandatangani dan memeterai Perjanjian Antarabangsa Hak Sivil dan Politik (ICCPR).

Di dalam ICCPR terdapat beberapa unsur bahaya yang memang sepatutnya kerajaan Malaysia tolak. Sebagai contoh, Perkara 18 adalah berhubung hak kebebasan beragama dengan membawa makna bahawa kebebasan untuk mengambil atau menerima sesuatu agama atau kepercayaan itu bermaksud kebebasan untuk memilih agama termasuk kebebasan untuk seseorang itu menggantikan agama seseorang itu dengan agama lain atau bebas juga untuk memilih tidak percaya adanya Tuhan.

Implikasi jika kerajaan Malaysia menerima ICCPR ini ialah kita bakal mengizinkan pemurtadan berlaku dan ia bakal berlaku dengan berleluasa tanpa upaya untuk membendungnya lagi selepas itu.

Sudah cukup dengan pelbagai kawalan yang ada sekarang pun gerakan pemurtadan umat telah dilakukan dengan tersusun dan kesungguhan biayaan dana asing yang mencurah.

Apakah kita ingin melihat anak cucu kita begitu mudah meninggalkan akidah yang telah kita didik sejak dari kecil hanya kerana tarikan serta dorongan daripada tipu helah usaha bersungguh-sungguh mereka yang ingin memurtadkan anak cucu kita?

Menjadi tanggungjawab kita bersama untuk menyekat segala usaha pemurtadan daripada puncanya. Inilah yang disebut dalam kaedah feqah sebagai saddu'z zara'i.

Ia suatu yang wajib. Maka memberi kesedaran kepada orang ramai dan orang ramai pula mendesak kerajaan supaya menolak tuntutan Comango untuk memberi kebebasan anak cucu kita murtad ini adalah tanggung jawab wajib ke atas kita semua.

Selain itu, Perkara 18 ICCPR ini juga menyanggah "Kepercayaan kepada Tuhan" dalam Rukun Negara kerana termasuk dalam maksud kebebasan beragama ialah bebas juga untuk menjadi seorang atheis yang tidak percaya adanya Tuhan.

Termasuk dalam tuntutan kebebasan beragama ini adalah tuntutan COMANGO yang mahukan segala ajaran sesat yang ada sekarang dan mana-mana lagi ajaran sesat lain yang bakal timbul kemudian nanti dibenarkan bebas untuk diamal oleh orang Islam.

Mereka menolak asas negara kita yang bertunjangkan akidah Ahli Sunnah Wal Jaamah dan mahukan ajaran Syiah diterima bebas untuk diamalkan. Di dalam laporan awal Comango (2009), mereka turut mempersoalkan pengharaman ajaran sesat al-Arqam dan Rufaqa.

Siapakah Comango untuk mempersoalkan ketetapan dan fatwa yang telah diputuskan oleh pejabat Mufti dan majlis fatwa?

Apa hak NGO-NGO di dalam gabungan Comango untuk mencampuri kedudukan Islam yang ditetapkan kukuh kedudukannya dalam Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimana Persatuan Muda Buddha dan Persekutuan Kristian Malaysia boleh mencampuri hal ehwal agama Islam?

Apa kelayakan Suaram dan Persatuan Penduduk Petaling Jaya sebagai ahli gabungan Comango membicarakan hukum hakam dalam Islam?

Setelah pelbagai pendedahan yang dibuat oleh gabungan NGO Islam dalam proses UPR ini, MuslimUPRo, COMANGO nampaknya semakin defensif dan sudah hilang punca.

Soalan-soalan pokok yang diutarakan oleh MuslimUPRo masih belum dijawab. Comango yang kononnya memperjuangkan hak asasi manusia kini bersungguh pula menyekat hak asasi orang-orang Islam yang ingin suara mereka didengar di Geneva melalui MuslimUPRo.

No comments: