Geng Bas Sekolah

September 27, 2013

PETRONAS HINA ORANG MELAYU


Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menuntut penjelasan Petronas Dagangan Berhad (PDB) tentang dakwaan sekatan ke atas pengusaha kecil-kecilan Melayu meletakkan jualan mereka di kiosk kedai Mesra stesen minyak Petronas di negara ini.

Setiausaha Agung Perkasa, Syed Hassan Syed Ali berkata, pihaknya menerima aduan bahawa kiosk-kiosk di kedai Mesra Petronas itu dikuasai oleh pengusaha atau syarikat bukan Melayu.

''Saya tidak faham kenapa Petronas tidak mahu membantu orang Melayu yang menjalankan perniagaan kecil-kecilan.

''Usaha mereka (pengusaha Melayu) untuk berniaga kuih dan nasi lemak bungkus diganggu sedangkan lebih 95 peratus barang makanan serta minuman edaran syarikat bukan Melayu dimonopoli di kedai Mesra Petronas," katanya dalam kenyataan di sini.

Menurut Syed Hassan, tindakan itu dilihat tersasar jauh daripada hasrat kerajaan memperkasakan ekonomi orang Melayu dan bumiputera.

Kerajaan jelas beliau, perlu campur tangan dalam menangani masalah tersebut.

Katanya, perniagaan kecil-kecilan seperti kiosk jualan kuih dan nasi lemak bungkus dibahagikan kepada peniaga kecil Melayu yang mendapat pinjaman daripada Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional serta Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM).

''Kiosk seperti ini boleh meningkatkan pendapatan mereka. Mereka tidak perlu lagi berniaga di tepi jalan dengan berpanas dan berhujan.

''TEKUN Nasional dan AIM diharap dapat berunding dengan pihak Petronas tentang perkara ini," katanya.

Dalam pada itu, katanya, Perkasa tidak teragak-agak mengajak orang Melayu untuk memboikot segala barangan yang dijual di kedai Mesra Petronas sekiranya masalah itu tidak diatasi segera.

Petronas sekarang ni dah jadi sarang cina membiak. Sudah sudahlah nak bagi muka pada cina kafir tu. Lagipun Petronas ni penipu. Isi minyak banyak angin je masuk. Tak percaya, pergilah cuba sendiri. Meter minyak naik banyak tapi semua tu angin. 

Ayuh umat islam kita boikot Petronas sampai mereka tunduk pada kita..Allahuakbar !!

1 comment:

Anonymous said...

Tambah nilai Touch & Go kena bayar RM0.50 untuk setiap transaksi. Shell percuma.