Geng Bas Sekolah

June 15, 2013

Apabila Orang Melayu Dizalimi Bangsa Cina


Di dalam sektor pendidikan pelbagai bantuan yang menaikkan lemak rasis cina telah disalurkan sepanjang pasca PRU12 bagi tujuan untuk menarik sokongan pengundi cina. Di dalam perlembagaan jelas menyebut bahawa sekolah vernakular hanya layak diberi bantuan modal tahunan.

Sekolah bantuan kerajaan / bantuan modal adalah sekolah-sekolah di mana urusan pentadbiran di bawah kelolaan lembaga pentadbiran sendiri manakala kerajaan hanya memberi subsidi peruntukan pengurusan murid sahaja.  Semua polisi sekolah ditadbir oleh lembaga sekolah manakala perlantikan guru dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Ini bermaksud sekolah vernakular telah diberikan peruntukan secara luar biasa. SJKT telah diberi lebih dari RM1 billion, manakala SJKC lebih dari RM2.5 billion sepanjang tempoh 5 tahun ke belakang.

Bantuan modal kerajaan yang sepatutnya hanya berkaitan dengan belanja pengurusan murid, sudah melampui hingga ke belanja pembangunan.

Ini bermakna, sekolah vernakular mendapat sesuatu yang melebihi dari apa yang digariskan di dalam perlembagaan. Ia juga membawa maksud bahawa Kementerian pendidikan sendiri telah melanggar syarat-syarat penyaluran bantuan terhadap sekolah vernakular dengan bebas memperutukan sesuka hati melebihi dari apa yang sepatutnya diberi.

Bantuan berlebihan ini boleh dianggap suatu penyelewengan sebagaimana lain-lain peruntukan pembangunan secara berlebihan yang diberi terhadap lain-lain pembangunan.

Kerajaan sering dituduh secara liar oleh pembangkang, membuat mark-up di dalam setiap pembangunan yang dilakukan untuk tujuan memberi keuntungan kepada kroni dan sebagainya. Segala projek pembangunan seperti MRT, highway, pembelian senjata, kapal selam dan lain-lain projek semuanya dikatakan di mark-up hingga harga ditawarkan dituduh tidak masuk akal, walaupun bukti yang menunjukkan wujudnya mark-up tidak wujud.

Hari ini saya juga ingin membuat "tuduhan liar" terhadap Kementerian Pendidikan!

1. Kementerian Pendidikan telah menyelewengkan berbillion-billion wang rakyat dengan "menyalah-salurkan" peruntukan secara luar biasa kepada sekolah-sekolah vernakular yang sepatutnya hanya layak disalurkan Bantuan Modal berkaitan dengan pengurusan murid sahaja.

2. Bagaimana jika saya menuduh secara melulu dengan mengatakan bahawa wujud amalan kronisma dan memperkayakan golongan tertentu melalui "misallocated federal fund" kepada sekolah vernakular.

3. Bolehkah saya menuduh Kementerian Pendidikan telah membuat "transaksi luar biasa" yang sangat meragukan dengan pihak-pihak tertentu di kalangan "Lembaga Pengelola sekolah vernakular"?

Natijah kepada bantuan secara luar biasa dari kerajaan ini telah menyebabkan para pejuang sekolah vernakular dan chauvinis ini naik lemak dan tidak tahu bersyukur hingga merasakan kerajaan masih belum cukup membantu sekolah vernakular. Malah mereka masih lagi menuduh kerajaan mendiskriminasi sekolah vernakular di negara ini.

Ramai kalangan anak muda cina yang benar-benar yakin dengan tuduhan bahawa kaum mereka telah dinafikan hak untuk mendapat pendidikan sepertimana lain-lain warganegara!

Ada yang menjadi begitu benci terhadap kerajaan di atas fakta dan maklumat yang salah, kononnya kerajaan masih menganggap kaum mereka sebagai warganegara kelas 3.

Kenapa MCA, GERAKAN dan MIC yang mewakili kelompok ini di dalam BN tidak memperjelaskan dengan jelas apa yang BN sudah bantu? Yang paling tidak guna, ada pula menteri kalangan merwka yang turut sama menunjukkan rasa tidak puas hati mereka terhadap layanan kerajaan terhadap sekolah vernakular!

Sikit punya sial, sedangkan mereka lebih dari maklum bahawa kerajaan sudah terlebih bantu dati apa yang seharusnya dibantu.

Pengajaran kepada Perdana Menteri dan Timbalan PerdananMenteri, merangkap Menteri Pendidikan;

1. Jika YAB-YAB selaku pemimpin utama negara tidak tegas mempertahankan apa yang sepatutnya dipertahankan seperti yang termaktub dalam perlembagaan, jangan hairan dan marah jika pihak chauvinis dan pemimpin-pemimpin parti kaum cina ini memijak-mijak apa yang sudah dimaktubkan oleh perlembagaan.

2. Jika anak-anak sekolah hanya layak diberi belanja RM2 sehari, tapi anda beri dia belanja sampai RM50/sehari, jangan kecewa kalau budak-budak ini suatu hari nanti akan jadi hantu dan menyusahkan keluarga.

3. Jika yang wajib anda tinggalkan, dan anda utamakan yang sunat dan harus, amalan anda adalah sia-sia. Yang wajib anda perjuangkan ialah mempertahankan segala hak dan keistimewaan bumiputera seperti permit, biasiswa dan lain-lain yang sudah dirukunkan di dalam perlembagaan.

Yang wajib bagi anda ialah memberi bantuann modal sahaja kepada sekolah vernakular.

Tetapi, semua ini anda sudah tonggang-terbalikkan. Yang wajib ditinggalkan, sebaliknya yang harus dan sunat diutamakan.

Sebab itulah segala kerja kuat dan kesungguhan anda untuk membawa kemenangan besar BN dalam PRU13 telah terbukti menjadi suatu kerja yang sia-sia dan tidak berbaloi langsung dengan apa yang telah anda korbankan sebahagian dari hak dan keistimewaan bangsa anda untuk dipupuk lagi kepada puak cahuvinis dan opportunis secara berlebih-lebihan. - Nasi Kepal

No comments: