Geng Bas Sekolah

February 26, 2013

BR1M - Fitnah PAS Terhadap Umat Islam


Kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada rakyat merupakan satu fitnah terhadap UMNO bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, ia adalah serangan biasa yang dibuat Pas dalam usaha mereka untuk menjatuhkan UMNO dan menarik sokongan rakyat.

Jelas beliau, pemimpin Pas tidak dapat menerima kenyataan bahawa pemberian BR1M dan BR1M 2.0 telah disambut baik setiap rakyat kerana ia berjaya membantu meringankan beban setiap penerimanya.

"Ini adalah fitnah terhadap UMNO, biasalah dekat pilihan raya. Yang penting bagi kita adalah tugas dan yang kedua rakyat bersyukur dan berterima kasih.

"Bagi rakyat yang menerimanya, RM500 ini merupakan beza antara kebuluran dan boleh hidup, RM500 merupakan satu jumlah yang besar bagi mereka," katanya pada sidang akhbar selepas menyerahkan BR1M 2.0 kepada 179 masyarakat Orang Asli di sini hari ini.

Nik Abdul Aziz seperti dilaporkan Utusan Malaysia kelmarin menyamakan sambutan orang ramai terhadap BR1M umpama ayam dan lembu iaitu haiwan tersebut akan datang kepada manusia sekiranya diberikan makan.

Selepas kenyataan tersebut menimbulkan kemarahan rakyat Nik Aziz didesak meminta maaf.

Pada masa sama, Abdul Hadi pula berkata, pemberian BR1M itu umpama memberi ikan kepada rakyat dan mendakwa ia adalah tindakan bodoh terhadap rakyat menjelang pilihan raya umum.

Sementara itu, Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri mengulangi kenyataannya bahawa Kerajaan Pusat akan terus menunaikan tanggungjawab membantu rakyat dalam apa juga bentuk termasuk pembangunan.

"Kenyataan itu tidak relevan, sinis dan pelbagai fitnah tetapi yang penting kita bela rakyat dan rakyat bersyukur dan berterima kasih.

"Di mana sahaja tempat kita pergi, rakyat menunjukkan rasa terima kasih atas bantuan ini dan kerajaan melakukannya berdasarkan kemampuan kewangan yang ada," tambahnya.

No comments: