Geng Bas Sekolah

April 2, 2012

Penyenaraian FGVH Langsung Tidak Libatkan Tanah Milik Peneroka


Rancangan penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke Bursa Malaysia tidak melibatkan tanah hak milik peneroka Felda sama sekali, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri menangkis dakwaan sesetengah pihak bahawa langkah penyenaraian itu akan menyebabkan tanah hak milih peneroka tergadai di mana menurut beliau penyenaraian itu hanya melibatkan tanah kerajaan negeri.

“Saya mengulangi lagi bahawa tiada seinci pun tanah hak milik peneroka akan terlibat dengan penyenaraian ini.

“Penyenaraian hanya melibatkan tanah-tanah kerajaan negeri yang diberi hak memajukan kepada kerajaan persekutuan sebagaimana peruntukan dalam Akta GSA 1960 yang selama ini diurus oleh Felda Plantations,”


Maaflah kalau apa yang aku nak cakap ni agak kasar tapi inilah realiti sebenar. Peneroka felda lapan orang yang buat taik ni sebenarnya memang jenis manusia tak ada rasa malu langsung. Dorang perasan yang tanah felda yang dorang duduk tu tanah peninggalan dari nenek moyang dorang. Padahal sebenarnya FELDA lah yang berikan tanah tu pada dorang untuk diusahakan.

Kalau FELDA tak ambil dorang sebagai peneroka, apa dorang ingat dorang boleh dapat ke tanah tu? Silap silap entah hidup merempat kemanalah dorang ni semua kalau FELDA tak ambil dorang.

Sebab itulah peneroka yang buat taik ni sebenarnya manusia jenis tak ada perasaan malu. Bukan setakat tak ada rasa malu malah tak bersyukur langsung pada Allah Taala. Orang dah membantu dia, tapi dia buat taik pulak pada orang yang dah membantu.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

1 comment:

Anonymous said...

TU JENIS MELAYU LUPE DIRI BROO..DAH BAGI CHAN JADI MANUSIA TAPI DIORANG TETAP NAK JADI BARUA..LANTAK LER KAT DIORANG TUH NAK JADI MENATANG KAKI 4 KER APE KERR..BILE SUSAH DIORANG AKAN MELUTUT GAK KAT MAJORITI WARGA FELDA MINTAK BELAS KESIAN..TENGOK JE LER NANTI HUHUHUHU