Geng Bas Sekolah

April 2, 2012

Antara Anjing Dan Kari

Mengenai anjing, media massa melaporkan yang seorang pelajar negara China yang belajar di Singapura didenda S$3,000 (kira-kira RM7,320) dan perintah melakukan tugas-tugas kemasyarakatan selama tiga bulan kerana memanggil orang Singapura “anjing” dalam blog mikro.

Pelajar berkenaan, Sun Xu yang berusia 25 tahun belajar di Universiti Nasional Singapura (NUS) juga akan kehilangan biasiswa Kerajaan Singapura bagi semester terakhir pengajiannya.

Bulan lalu, Sun mencetuskan kemarahan rakyat Singapura dengan menulis dalam blog mikro berbahasa Cina Weibo bahawa "ada lebih banyak anjing daripada manusia” di republik itu yang 74 peratus penduduknya berketurunan Cina.

Dalam tulisannya, Sun marah kepada orang tua-tua Singapura yang merenung beliau atau menengkingnya apabila beliau secara tidak sengaja melanggar mereka di tempat-tempat awam.

Kalau dulu orang Cina Singapura menghalakan sentimen negatif mereka kepada bangsa minoriti Melayu dan India, sekarang yang jadi sasaran kebencian mereka adalah pendatang negara China sehingga parti pemerintah, PAP kehilangan banyak undi dalam pilihan raya umum Mei lalu.

Ramai yang bandingkan perbuatan Sun itu dengan satu kejadian di Hong Kong di mana seorang profesor negara China memanggil penduduk Hong Kong "anjing", "anak haram" dan "penipu". Di bekas tanah jajahan British itu, penduduknya yang lebih kaya dan maju memandang rendah pendatang dari tanah besar.

Sebelum itu, sepasang suami isteri pendatang dari negara China juga menimbulkan kemarahan rakyat Singapura apabila mereka membuat aduan kepada Pusat Timbang Tara Masyarakat kerana tidak suka bau kari yang dimasak oleh jiran keturunan India mereka.

Mereka buat aduan walaupun keluarga India itu telah mengambil tindakan menutup pintu dan tingkap apabila memasak kari.

Yang menyebabkan rakyat Singapura marah adalah apabila Penimbang Tara bernama Marcellina Giam, mengeluarkan perintah yang keluarga India Singapura itu hanya boleh masak kari apabila keluarga pendatang negara China itu tidak ada di rumah dan, sebagai ganti, pendatang negara China itu berjanji akan mencuba kari yang dimasak oleh jiran India mereka.

Keputusan Giam itu mencetuskan kemarahan rakyat Singapura yang sudah pun berasa kurang senang dengan dasar Kerajaan mereka yang mengutamakan imigran dari negara China. Kini ada kira-kira sejuta pendatang negara China di Singapura atau satu perlima daripada penduduk Republik itu.

Menurut laporan media massa, rakyat Singapura, khasnya Cina tidak sukakan pendatang negara China bukan saja kerana bilangan mereka yang ramai dan gaya hidup mereka, tetapi juga kerana majoriti daripada mereka bukan dari wilayah Fujian and Guangdong yang berupa tempat asal orang Cina Singapura. Lagipun kebanyakan pendatang negara China itu tidak boleh berbahasa Inggeris yang berupa “bahasa kebangsaan” Singapura.

Bekas Perdana Menteri, Lee Kuan Yew, yang menjadi juara imigrasi rakyat China, Hong Kong dan Taiwan, turut mencetuskan ketidaksenangan orang Cina Singapura. Selewat bulan lalu beliau mempertahankan kemasukan imigran China.

Katanya, suka atau tidak, kalau rakyat Singapura tidak menghasilkan lebih ramai bayi, negara itu terpaksa terus bergantung kepada imigrasi. Lee berkata beliau sedar rakyat Singapura tidak senang melihat begitu ramai orang asing, tetapi ekonomi Singapura akan beku dan, paling buruk, masanya akan tiba apabila tidak ada siapa yang akan menjaga orang tua Singapura.

Berbanding Singapura, nampaknya kita di Malaysia sangat baik, sangat bertolak ansur dan sangat cincai sampai berjuta-juta pendatang asing, majoritinya haram, membanjiri negara kita. Kalau dari negara China, ramai masuk sebagai pelancong dan pelajar, tapi kerja sebagai tukang urut, GRO dan pelacur atau jadi perempuan simpanan dan isteri penanam halia sampai Wanita MCA pun naik pening. Wallahualam.

Sumber: A.Kadir Jasin


Nampaknya pemimpin Singapork dan Malaysia ni berkongsi minat yang sama iaitu lebih suka menjaga kepentingan pendatang asing berbanding menjaga rakyat sendiri hehehehe.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

1 comment:

Anonymous said...

KEHKEHKEH KIASU2 APEK KOMUNIS SINGAPORK KENE BUKU DGN RUAS TU BROO