Geng Bas Sekolah

October 1, 2011

Perniagaan Orang Melayu Disabotaj?


Aku ada terbaca sebuah artikel didalam sebuah akhbar mengenai kegigihan seorang peniaga melayu yang membuka kedai tayar. Bukan tayar basikal tetapi tayar kereta. Macam yang semua orang tahu, perniagaan kedai tayar ini dimonopoli oleh bangsa mata sepet. Pergilah ke ceruk manapun, pasti kebanyakkan kedai ini kepunyaan mereka.

Didalam cerita itu, peniaga tersebut meluahkan kekesalan kerana beliau tidak mendapat hak untuk menjual mana mana jenis tayar. Ini bermaksud beliau terpaksa membeli tayar daripada pihak kedua dan bukannya terus daripada kilang.

Disebabkan tayar dibeli daripada pihak kedua maka tayar tersebut terpaksa dijual lebih mahal daripada kedai mata sepet yang lain. Seterusnya boleh menjejaskan perniagaan beliau. Malah beliau juga tidak boleh memaparkan logo atau jenama tayar dikedai beliau.

Yang aku nak tekankan kat sini, terdapat monopoli perniagaan tayar diantara peniaga mata sepet dan juga pihak kilang. Pihak kilang seolah olah tidak mahu membantu orang melayu didalam perniagaan tayar dan hanya bekerjasama dengan bangsa mata sepet.

Benda ini bukan berkait dengan perniagaan tayar sahaja malah hampir semua barangan termasuk barangan keperluan harian. Mungkin pihak Kerajaan boleh membuat sesuatu untuk mengatasi masalah ini. Kerajaan mahu orang melayu berniaga dan bersaing dengan bangsa mata sepet. Tetapi sekiranya pihak kilang atau pengeluar tidak mahu membantu malah nak menekan orang melayu, niat Kerajaan akan gagal sama sekali.

Ekonomi Orang Melayu Terjajah (klik sini)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

4 comments:

Jeffry said...

TU LA PASAL BRO. ORG MELAYU BAIK ATI SGT. SUKA 'MEMBANTU' BANGSA LAIN TANPA MEMIKIR DIRI SENDIRI DULU. SEB BAIK WA BKN SAINTIS. KALAU TAK WA DAH CIPTA KETA TANPA TAYAR. ALA2 KETA HOVERKRAFT GITUUUU KEHKEHKEH

amnitpg said...

Maaf cakap, peniaga tayar melayu ini pun bodoh juga.

Sekarang ini buka sahaj internet, berlambak kilang tayar luar negara yg nak tayar mereka masuk ke Malaysia. Cari sahaja , minta permit import jika kerajaan tak kasi baru lah kita salahkan kilang yg ujud dalam Malaysia kerana tidak membantu tetapi jika tidak diberikan permit impot tayar benar lah kita boleh kata kerajaan tak membantu Bumiputra, Masa itu buat keputusan adakah undi anda utk BN lagi.

Lu fikir lah sendiri

Pok Li said...

Adakah sekarang ini kita mengutamakan pembelian di kedai Melayu/Islam

Anonymous said...

betul kata amnitpg October 1, 2011 10:05 PM

kat malaysia ni memang segala bisnes kalo dipegang oleh c ya nun alip kat atas, siap la.. pembekal je bukan saja bagi kat ejen kedua, tapi mark up giler2 bagi kat mim alip lam ya wau supaya kasi mati.. lepastu claim mereka di aniaya walhal mereka yg menganiaya.. ko tengok kat opis sudah la.. kita je beria2 nak bagi sama rata.. diorang sejak 13 may 69 sudah hasut dah anak2 dan saudara mereka sampai la ni.. tambah lak kita bagi muka sekolah kebangsaan.. lagi la. saudara boleh guna internet. thailand sama japan bersepah2 ada.