Geng Bas Sekolah

September 28, 2011

DS Najib Sila Jelaskan Kepada Kami !

KUALA LUMPUR, Sept 28 (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak said that there was a need to "run away" from quotas for Bumiputeras but they must continue to be supported to grow.

"You must run, go away from quotas. But you must support them (Bumiputeras) in a way that will allow them to grow from small and medium enterprises to get bigger and to become even regional champions," he said at a question and answer session at the Khazanah Megatrends Forum 2011 here Tuesday.

The Prime Minister said that quotas could hamper capable Bumiputera entrepreneurs from developing their abilities.

He feared that "if you give them quotas, they will rest on their laurels and eventually will not gain the expertise to manage businesses."

Najib said that one past criticism he had of the quota system was that the right kind of people was not being promoted. The affirmative action must now be based more on meritocracy.

"So, you must promote the right Bumiputeras. If you promote the right Bumiputeras, not only will they succeed, but the non-Bumiputeras will not begrudge them," he said.


DS Najib nak buang DEB ke? Apa kebenda ni weii? Ada blogger cakap DS Najib sudah kencing sama dia punya mak  ayah. Betul ke ni?

Waaaa konfius sungguh aku. Cuma satu je aku perasan, DS Najib kalau cakap memang berbelit.

"Fenomena ketidaktentuan ini menjurus kepada sesuatu yang kebiasaan yang meletakkan ekonomi terdedah kepada kejutan itu, tetapi jika kita melihat ekonomi sebagai satu sistem, kita akan mengetahui bahawa hanya ekonomi yang stabil dan berdaya tahan akan mampu mengharunginya," katanya semasa menutup Forum Megatrends Khazanah 2011 Selasa.

Bagaimana pun, Najib berkata dengan mempersetujui untuk mengenepikan kumpulan berfikiran sempit dan bertindak kerana cintakan negara semata-mata, rakyat Malaysia boleh mencapai lebih banyak matlamat dan yang lebih jauh.

"Negara ini bukan sahaja perlu berubah -- dengan menukar peranan dan keberkesanan kerajaan, lojik ekonomi kita dan cara kita hidup -- kita perlu akur untuk berubah bersama-sama," katanya.

"Kumpulan Berfikiran Sempit"  itu merujuk kepada orang melayu yang sayangkan DEB ke DS Najib? Cuba jelaskan betul betul biar kami ni semua faham. Hapuskan DEB lepas tu buat satu program baru ke? Program macammana tu? Dah fikir betul betul ke? Dengan siapa DS Najib bincang?

Sesiapa tolong terangkan weii!!!

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

4 comments:

Jeffry said...

KENA TANYA IDRIS JALANG TU BROO HUHUHUHU

Anonymous said...

Tindakan dah dinuat. Statement baru keluar.
GLC dah diterajui oleh bukan bumiputera secara tak langsung. Bumiputera yang bijak pandai disabotaj dan seterusnya disingkirkan kerana tak pandai mengurus konon. Kemudian diganti oleh bukan bumiputera. Semuanya yang jawatan tinggi.
Selamat jalan lah semua nya. memang politik retorik.

YB Raz said...

jeff: idris jalang tu geng nasrani..memang kita orang islam kena tekan ler

YB Raz said...

anon: ciss kita terkena dalam diam.