Geng Bas Sekolah

March 24, 2011

Perketatkan Hak Warganegara


Syarat mendapatkan hak kewarganegaraan akan terus kekal seperti sedia ada bagi memastikan keselamatan rakyat dan negara sentiasa terjamin.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, hak mendapat kewarganegaraan juga adalah tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan dan bukannya pada kementerian.

“Syarat ini ada kaitan dengan konteks keselamatan negara dan oleh itu kita tidak boleh ambil mudah semata-mata mahu mempercepatkan proses kelulusan permohonan,” katanya menjawab soalan tambahan Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) pada sidang Dewan Rakyat hari ini. - Utusan Malaysia

Betul ke ni Datuk. Tapi kenapa ramai sangat pendatang asing yang mendapat taraf PR terutamanya warga Indonesia. Lagi satu tolong pantau kes kahwin perempuan tempatan dan juga warga asing terutama dari Bangladesh dan Pakistan.


Aku tahu sangat apa motif pendatang asing ni kawin dengan rakyat tempatan. Semuanya hanya nak mengambil kesempatan menjadi warganegara Malaysia. Dah dapat taraf PR, mereka akan ceraikan isteri mereka dan kemudian membawa masuk keluarga daripada negara asal. Ini semua taktik busuk pendatang. 

Tolonglah perketatkan syarat mendapatkan hak warganegara. Jangan jadikan negara ini macam rojak. Cukuplah hanya bangsa melayu, cina dan india sebagai bangsa teras. Lagipun negara kita ini sebenarnya sudahpun mempunyai pelbagai etnik bangsa seperti kadazan, iban, murut dan lain lain. Malah orang aslipun ada banyak pecahannya. Ini semua sudah cukup untuk Malaysia

Jadi tak perlulah dicampur bangsa Pakistan, Nepal, Bangladesh, Indonesia ataupun Afrika. Kami rakyat Malaysia tak perlukan bangsa asing untuk membentuk Malaysia.

4 comments:

d_tieah said...

Kan.. Huhuhu.. Aku paling benci dengan orang Indo tu.. Dahlah masuk negara kita ikut suka, pastu buat jenayah.. Kawen lak dgn gadi tempatan.. Euwwwwww..



Entry Terbaru : Dasar Pembangkang Memang Pengecut

YB Raz said...

waaa marah betul ko yek hehehe

ayunda maajis said...

ha aku berjiran ngn warga asing.skali dia menyembang macam cakap ngn org sebatu jauhnye..dasat kan.ok itu ganggu ketenteraman awam ok..

YB Raz said...

ayunda: dah tabiat dorang camtu hahaha.