Geng Bas Sekolah

December 3, 2010

Yea Yea Minyak Naik



PETALING JAYA: Harga petrol RON95 akan meningkat sebanyak 5 sen mulai tengah malam ini menjadikan harga baru bahan api itu kepada RM1.90 seliter.

Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Ruhaidini Abdul Kadir ketika mengesahkan perkara ini kepada mStar Online sebentar tadi berkata, kenaikan itu bertujuan mengelakkan jurang harga besar antara RON95 dan RON97.


“Keputusan kenaikan harga petrol RON95 sebelum ini RM1.85 seliter dibuat ekoran kenaikan harga minyak di pasaran dunia,” katanya.

Harga petrol RON97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter bermula pada 1 Disember lalu yang mengekalkan harga RON95 pada RM1.85 seliter.

Kenaikan kedua-dua harga RON95 dan RON97 yang dibuat kerajaan itu berdasarkan pelarasan subsidi petrol dan mengapungkan harganya dari semasa ke semasa.


Akhirnya harga minyak tidak dapat dibendung lagi. "Orang orang minyak" bersuka sakan sebab kerajaan menaikkan harga minyak Ron97. Apatah lagi dengan pakcik Anwar, Nik Aziz, Lim Kit Siang serta konco konco mereka. Bertepuk tampar kegembiraan seolah olah orang Somalia mendapat hujan.



Begitu juga dengan golongan peniaga,pemborong dan pengilang. Golongan 3P ini akan berpesta bagai nak rak. Seolah olah hujan emas turun dari langit ke tujuh.

"Orang minyak" iaitu tokey station minyak akan bergembira kerana bakal mendapat keuntungan dari penjualan minyak Ron97.

Golongan pembangkang pula akan "mengambil kesempatan didalam kesempitan". Mereka akan menjadikan kenaikan minyak sebagai senjata untuk menyerang kerajaan habis habisan. Nak nak pulak pakcik Anwar. Inilah masanya untuk dia memuntahkan lendir terakhir didalam mengelak kes main buntut.

Golongan 3P pula akan bergembira kerana boleh menaikkan harga barangan dan seterusnya menjadi semakin kaya. Selepas ini kenaikan harga gula, ayam dan barangan keperluan lain akan berlaku juga walaupun berbuih mulut menteri KPDNKK menghalang kenaikan harga barangan runcit.



Yang berduka, kecewa dan merana adalah pengguna iaitu kita golongan marhaen yang serba kekurangan dan kedaifan ini. Siapa yang akan membela nasib kita? Pakcik Anwar? Pergi mati sama dia. Nik Aziz? Lagi jahanam orang tua itu. Lim Kit Siang? Elok disula je cina tua ni.

Siapa yang akan membantu kita? Mungkin rakyat perlu bangun dan tegakkan keadilan. Mungkin...

3 comments:

Mknace said...

:):):)
aku pun turut suka.. yaeehhh

Jeffry said...

BLOGGER KOT...ADOIYAIII..TP KITA KENE INGAT KESAN KENAIKKAN BKN KAT MESIA JEK

YB Raz said...

mknace: suka yek

jeffry: memanglah tapi takkan cara lain untuk elakkan benda ni..tu gaji menteri tu berpuluh ribu sebulan..tak masuk elaun lagi..napa x potong je gaji mereka.