Geng Bas Sekolah

September 24, 2009

Hentam Singapore Lahanat

Belum selesai pertikaian isu tarian "pundek" Indonesia, kini Singapore juga berura ura mahu melakukan tindakan yang sama. Makanan pula menjadi rebutan diantara pihak Singapore dan Malaysia.

Nampak gayanya Malaysia harus mempatenkan semua barangan termasuk makanan tradisional, bahasa Malaysia malah mungkin tanah, api angin dan air yang terdapat di Malaysia. Kalau tak negara asing akan terus menggunakan isu ini untuk menekan Malaysia.

Selama ini makanan tradisional orang melayu adalah berasal dari Malaysia dan Indonesia. Jadi apa yang mahu dituntut oleh Singapore? Singapore secara zahirnya tidak mempunyai kebudayaan dan peradapan sendiri kerana ianya hanya wujud selepas 16 september 1963.

Jadi apa yang mahu dibanggakan oleh orang cina keparat Singapore? Orang melayu Singapore juga sudah tidak lagi beridentitikan bangsa melayu. Orang melayu Singapore sudah ditekan dan diasimilasikan dengan budaya cina keparat Singapore yang hanya mementingkan keuntungan semata mata.

Aku pernah tengok satu rancangan masakan oleh orang Singapore. Dia masak nasi kerabu tapi begitu jauh bezanya dengan nasi kerabu yang sebenar. Malangnya dia begitu beriya iya percaya bahawa itulah nasi kerabu yang sebenar.

Adakah itu yang mahu dibanggakan oleh orang Singapore? Sudahlah jangan nak berangan nak menuntut hak milik makanan tradisonal Malaysia pula. Orang Singapore sendiri sudah lupakan sejarah. Mereka lupa bahawa mereka semua keturunan pendatang. Jadi apa yang mahu dituntut sebagai makanan tradisi Singapore?

Kadang kadang jiran Malaysia ni suka berlawak bodoh macam Nabil. Semua benda nak dijadikan isu. Cuba kalau Amerika mempatenkan burger, hotdog atau nugget, jangan haraplah sesiapa boleh menjualnya baik di Malaysia, Indonesia mahupun Singapore sendiri.

Oleh itu janganlah tamak. Semua benda nak berlagak. Perangai orang cina keparat Singapore memang aku paham sangat sebab mereka banyak duit tapi orang Indon ni yang boleh buat aku tergelak. Dah lah miskin, berlagak pula tu. Macam bagus je.

Selain dari musuh luar, Malaysia juga harus berhati hati dengan Pakatan sebab mereka "umpama musuh dalam selimut." Big broder mereka juga anak didik YAHUDI dan sentiasa nak jadikan Malaysia sebagai Israel kedua mereka.

Klik sini untuk maklumat lanjut (meh klik meh)

9 comments:

kekwa66 said...

Ape yg kau merepek ini?
Benci sangat kau dengan cina singapore dan indon ni apa sal?
lepas tu, kau sangkutkan pulak dengan parti PR.......yeeee..kau ni memang orang kuat UMNO kot!!

Yb Raz said...

hahaha ko terase apesal..emo lak

tok misai said...

Ini lah rencana yang di siar tidak menggunakan fakta hanya mengikut perasaan.

Banyak bohong dari benar.Ini lah yang di katakan gajah depan mata tak nampak tapi nyamuk yang jauh boleh nampak.

Pergi seberang lihat dengan mata sendiri jangan nak kutuk saja

Jgn lahanat orang, mungkin penulis ibarat satu jari tunjuk orang empat jari pergi kat kamu.

Anonymous said...

apa kes ni? Tak perlu la kita pun nak jadi indon. Rakyat Singapura tu tak buat pun demo. Yang ko melatah tu apasl... cukuplah posting rencana sampah ni. Tulislah rencana yang berfaedah demi menjayakan 1 Malaysia.

Anonymous said...

saudara Yb, saya rasa saudara nie Yg Bodoh, Yg Bahalul, Yg Benggap dan etc...sebelum bukak citer pasal spore pikir dulu. Kalau nk komen pasal cina spore, aku tk kisah, tapi sampai ckp melayu spore dh tkde identiti melayu lagi, pakai otak lah bro. Dh berapa lama tinggal kt spore, byk sedara melayu kt spore? Entah kau pasport pun takde. Kenal dulu melayu spore baru blh jatuh hukum dan jgn jadi katak dlm tempurung lepas tulis kat blog mcm champion..utk pengetahuan kau, aku melayu spore....

yb Raz said...

yaaa jom gadoh gadoh hahahaha

Anonymous said...

To anonymous...yang melayu singapore aku nak tegur sikit jangan suka nak berlagak dengan orang malaysia..aku keje kat tambak johor aku tahu sangat kerenah orang singapura yang berlagak dan biadap sanagat.

Anonymous said...

Kepada melayu singapore, korg mmng berlagak pun. Aku org jb dan bnyk sedara di singapore. Mmng negara kau ditindas cina.Tngok je la pemimpin singapore bngsa mana. Rakyat singapore klau kt singapore bawa kereta slow, klau laju kena saman tapi bila dtg malaysia bawa laju x ingt dunia. Mmng berlagak melayu singapore kononnya kaya padahal tinggal di rumah jb keje je kt sg.

ismail maink said...

Tenang tenang ada apa ini ribut2 gx jelas ayo kita makan dulu biar gx lapar