Geng Bas Sekolah

May 13, 2009

Peristiwa 13 Mei

Hari ini 13 Mei. Genaplah 40 tahun peristiwa berdarah pernah berlaku diantara orang melayu dan cina pada 1969. Cukup ramai yang terkorban. Semuanya bermula dengan kecelaruan politik.

Isu-isu perkauman yang menyentuh emosi dan sentimen menjadi tema utama sepanjang kempen pilihanraya yang telah menaikkan semangat kaum-kaum di Malaysia. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik terutamanya daripada parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan bahasa kebangsaan, hak bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah menimbulkan perasaan perkauman dan syak wasangka.


Parti Perikatan telah mengalami kekalahan yang teruk dalam Pilihan Raya 1969. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969. Parti Perikatan telah kehilangan majoriti dua-pertiga dalam Dewan Rakyat.

Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Progesif rakyat(PPP) menang 25 buah kerusi dalam Dewan Rakyat manakala Pas menang 12 kerusi.

Sebab terjadinya Peristiwa 13 Mei 1969 adalah perarakan kemenangan pihak pembangkang. Penyokong-penyokong Parti Gerakan telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur.

Dikatakan kaum cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu ('menyingkir') orang-orang Melayu ke laut. Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai konotasi yang negatif (sial). Ada yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan.

Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut ramai yang mati. Ini termasuklah dua orang askar melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang.

Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas, dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar .

Ada yang menyifatkan bahawa pergaduhan ini sebenarnya adalah pergaduhan "politik" dan bukannya perkauman. Kerana sebelum itu masyarakat Melayu dan Cina boleh hidup dalam keadaan yang harmoni. Seperti dinyatakan pergaduhan tidak belaku di negeri Melayu seperti Kelantan, Pahang dan Kedah. Jika ia merupakan isu perkauman, pastinya hari ini tiada lagi orang Cina di negeri-negeri tersebut kerana habis dibunuh.

Kesimpulannya, pergaduhan ini bukanlah rusuhan perkauman, kerana ia hanya terjadi selepas pilihanraya (perbezaan politik) dan hanya melibatkan orang-orang Melayu dan Cina di Kuala Lumpur sahaja.

Namun sejarah boleh berulang. Keadaan yang tidak aman di Perak serta tindakan biadap sebilangan ahli DAP boleh mencetuskan kembali permusuhan kaum. Tindakan mereka yang menghina Sultan dan orang melayu boleh mencetuskan peperangan bila bila masa sahaja.

Berhati hatilah berpolitik sebelum nyawa dan negara tergadai. Kelak anak cucu juga yang akan menanggung segala beban yang telah kita hasilkan.

8 comments:

taipingmali said...

betul ,

Taipingmali hilang abang selama beberapa hari tanpa khabar berita. dalam fikiran dia sudah mati dibunuh. mujurlah selepas keadaan kembali tenang, taipingmali terima surat menyatakan dia selamat.

yb Raz said...

sayang orang melayu sekarang sudah lupakan punca peristiwa ni. terlalu ghairah berpolitik boleh menghancurkan negara.

add said...

Orang melayu pakatan rakyat lah yang melacur bangsa melayu sendiri, Bapak kepada kehancuran ini ialah nuar BABI dan Nizar Khinzir

Saya Rakyat Malaysia said...

dulu bapak aku simpan parang dalam kete, tapi buat gie kebun lah. biasa lah orang melayu dulu simpan parang dalam kete nak g menebas.

Tok Pambu said...

13 Mei, 69 tidak mungkin berulan lagi.
Melayu di zaman tahun enam puluhan tidak sama dengan melayu di dalam tahun dua ribu ini.

Melayu tahun enam puluhan tidak terlibat dadah, rempit dan ragut. Mereka bersih, kuat, gagah dan berani.

Melayu hari ini, cuba anda lihat di kaki2 lima, di lorong2 jalan - melepak, merempit, meragut dan menagih dadah. Hampir 70% anak2 muda melayu sudah jadi 'zomby' kerana menagih dadah.

"INGAT MELAYU INGAT DADAH"Lihat anak2 muda india dan cina mereka hidup lebih ber disiplin dari melayu, mereka lebih gagah dan lebih pintar dari melayu.

Hari ini awak kena sedar bahawa kaum melayu sudah jatuh jadi bangsa kelas tiga. Cina dan india lebih maju terkehadapan jauh meningalkan melayu.

Kami maju dengan daya usaha kami sendiri, bukan macam melayu yang sentiasa mengharaf bantuan kerajaan sahaja.

Sedar lah melayu, kamu sudah jadi bangsa yang mundur.

yb Raz said...

terima kasih diatas pandangan anda semua.

Anonymous said...

DAP CUBA NK ULANG SEMULA 13 MEI. CUMA MENUNGU MASA JE. KITA KENA BERHATI2 BRO

kelambuharimau said...

orang melayu bodoh namanya sokong hak hak kita diberi kesamarataan..kita ni masyarakat majoriti..buat pe nak gadai hak kita kepada bangsa lain..jahanam punya melayu yang tunduk kepada DAP