Geng Bas Sekolah

December 12, 2008

Penyakit Masyarakat



Pendedahan yang dibuat oleh Akhbar Metro membuatkan aku semakin menyampah dan meluat dengan gelagat segelintir penduduk di Bukit Antarabangsa. Keengganan penduduk pangsapuri Riverdale Park membenarkan JKR membina jambatan berhampiran mereka dengan alasan akan menganggu ketenteraman mereka menunjukkan mereka hanya mementingkan diri sendiri serta masih tidak insaf dengan bencana yang hampir menimpa mereka.

Sudah nyawa bagaikan telur dihujung tanduk, masih lagi hendak berlagak dan besar kepala. Apa mereka ingat dengan harta dunia yang mereka ada, mereka dapat hidup selamanya. Kalaulah negara ini aku yang punya, sudah pasti aku hentikan terus usaha untuk menolong mereka. Pedulikanlah hidup mati mereka. Orang seperti tidak harus ditolong. Tidak tahu berterima kasih malah menghina serta menyalahkan petugas petugas yang datang membantu.

Bagaimanapun masih ada insan yang berhati mulia. Seorang peguam Khairuzzaman Muhammad, merelakan tembok rumahnya dirobohkan dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Sabtu lalu.

Ekoran keizinannya itu, kira-kira 5,000 penduduk yang berada di bahagian atas bukit dan terputus hubungan di Taman Laman Oakleaf, Bukit Jaya, Bukit Utama dan Puncak Utama berjaya dibawa turun dengan selamat. Tindakan beliau itu turut mendapat pujian daripada Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar pada sidang akhbarnya di Bukit Antarabangsa semalam dan menyifatkan penduduk (peguam) tersebut seorang rakyat Malaysia yang berhati mulia.

No comments: