Geng Bas Sekolah

June 21, 2014

AGENDA YAHUDI DAN PAKATAN HARAM NAK SABOTAJ EKONOMI MALAYSIA DIHALANG


KUALA LUMPUR - Langkah kerajaan China tidak membenarkan pembentukan kerjasama tiga syarikat perkapalan terbesar dunia (P3) dilihat memberi petanda positif kepada Pelabuhan Klang, khususnya pengendali utamanya, Westports Holdings Bhd. (Westports).

Awal minggu ini, Beijing tidak bersetuju pembentukan P3 oleh tiga syarikat iaitu Maersk Line, MSC dan CMA-CGM, iaitu usaha tiga syarikat berkenaan bagi menentukan pelabuhan terpilih di Asia Tenggara sebagai pusat mereka mengendalikan pemunggahan kontena.

Di dalam rancangan kerjasama itu, tiga syarikat terbabit tidak akan berhenti lagi di Pelabuhan Klang, sebaliknya akan ke Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) dan Singapura. Ketiga-tiga syarikat itu ketika ini menguasai 47 peratus aktiviti perkapalan kontena antarabangsa.

Menurut nota kajian oleh MIDF Research, disebabkan usaha P3 tidak kesampaian, dijangka kadar pengendalian kontena di Westports bakal meningkat sembilan peratus pada tahun ini dan tujuh peratus pada 2015, lebih tinggi berbanding jangkaan sebelum ini iaitu lapan dan enam peratus.

"Risiko pengurangan penerimaan kontena kini terhapus selepas P3 membekukan kerjasama mereka apabila Beijing tidak meluluskannya.

"Pengenalan P3 jika diluluskan, dilihat bakal mengurangkan persaingan perkhidmatan kontena antarabangsa serta menjejaskan perniagaan syarikat-syarikat perkapalan yang berskala kecil," jelas nota kajian itu.

Antara kandungan P3 itu ialah CMA-CGM yang menyumbang 15 peratus pendapatan kepada Westports akan mengubah laluannya ke PTP, memandangkan Maersk Line menguasai 30 peratus kepentingan di dalam PTP.

Jelas MIDF Research, langkah China adalah baik tetapi agak mengejutkan memandangkan sebelum ini Suruhanjaya Perdagangan Amerika Syarikat dan Eropah telah meluluskan pembentukan P3. - SUMBER

Kalau tidak kerana kerjasama erat diantara Malaysia dan China, sudah pasti ekonomi Malaysia akan terjejas disebabkan rancangan yahudi dan pembangkang yang mahu menyekat Pelabuhan Klang melalui pembentukan P3 iaitu gabungan 3 syarikat perkapalan bagi menentukan lokasi pelabuhan yang wajib digunakan.

Jika P3 ini diluluskan, mereka hanya mahu menggunakan pelabuhan Singapork sahaja digunakan sedangkan pelabuhan Malaysia diboikot. Perbuatan ini sebenarnya bertujuan mematikan perkembangan ekonomi negara ini dan menjadikan negara tajaan Yahudi Amerika iaitu Singapork menjadi lebih maju dan membolot semua keuntungan perdagangan.

No comments: