Geng Bas Sekolah

October 17, 2013

POLITIK ANAK BERANAK DI DALAM UMNO

“Umno must choose leaders who had served the party from the lower ranks” says Ketua Pemuda’s mom

Jika minggu lepas KJ dijulang kerana kemenangannya mengekalkan kuasa. Hari ini ibunya pula berbunyi hendak menghapuskan Mukhriz daripada UMNO. Maaflah aku bukan nak kurang ajar dengan orang tua. Tapi apa rasionalnya untuk seorang nenek yang tidak ada apa kebaikan pada rakyat, hendak membebel masuk campur didalam urusan UMNO.


KJ tu sudah dapat apa yang dia nak, jadi buat apa nenek nak membebel lagi. Hal Mukhriz, tak payahlah nenek masuk campur. Mukhriz bukannya bodoh sangat sampai nenek nak halang dia bertanding. Dengan kebijaksanaan dia, UMNO dapat semula Kedah. Tapi KJ ? Cakap pandai lah.

KJ nak meliberalkan UMNO. KJ tidak lagi berjuang untuk orang orang melayu. KJ lebih pentingkan BN daripada UMNO. Sikit sikit BN. Kemaruk nak jadi Ketua Pemuda BN.
Veteran Datuk Rahmah Abdul Hamid, 81, has found “experience” an important factor to consider when choosing the right candidate.

“Anybody looking to be elected into office should have served the party, starting out at the lower ranks,” she said, while voicing her disappointment at the entrance of Kedah Menteri Besar Datuk Mukhriz Mahathir into the vice-presidency race.

“While I have nothing against him, I feel that Mukhriz has been pushed far too quickly up the ranks. He has not even served as division leader yet.

“Umno works religiously from ground to the top and if you have not spent time building the party or being a coolie, then you will not understand the sentiments of party members.”

She said Mukhriz should instead spend his time focusing on Kedah and get accepted by the people there first.

She pointed out that, in contrast, incumbent vice-president (Datuk Seri) Hishammuddin Hussein had his foot on the ground and knew the party’s ins and outs.

“He has been the Umno youth chief before, and he has moved up the ladder in a proper way, being groomed by the party.”
Nenek cakap jika nak bertanding, seseorang itu harus bermula dari bawah. Ok that fine. Tapi Mukhriz memangpun bermula dari bawah. Malah semasa Tun Mahathir menjadi PM dulu, Mukhriz pun langsung tak pegang apa apa jawatan. Mukhriz hanya bermula langkah politiknya setelah Tun meletak jawatan.


Tapi berlainan sungguh dengan anak kesayangan nenek tu. Naik je besan nenek jadi PM, KJ terus pegang jawatan besar. Lepas tu menang jawatan Ketua Pemuda. Berbeza sungguh cara politik Mukhriz dan KJ. Ternyata Mukhriz lebih berhemah dan gentleman daripada KJ.

UMNO sekarang perlukan orang muda dan juga orang cerdik pandai. Jadi tak payahlah nenek nak sekat Mukhriz mahupun sesiapa saja bertanding. Jangan jadi seperti sultan dahulukala yang bodoh dan zalim. Membunuh orang cerdik pandai hanya kerana nak kekal kuasa.

Baca cerita Big Dot, Another Brick dan juga Sri Tri Buana

2 comments:

Anonymous said...

aku x sabaq dh nk tunggu mukhriz jd pm

ajai62 said...

Assalam Bro

KJ tu pernah jadi kuli UMNO dibahagian mana???? Bukan kah dia mendadak naik sebab jadi menantu PM... Siap dapat endosement dari bapak mentua nak jadi ketua pemuda... apa cer... Payahnya kalau banyak sangat nenek dalam wanita UMNO ni... yang tak beringat rumah kata pergi kubur kata mari... siap terang2 dok sokong CKMM... Popular kat UMNO aje... PRU 14 mahu lingkup UMNO ni.....