Geng Bas Sekolah

April 16, 2013

Fuziah Takut Dengan Orang Kuantan


Perkara ini bukan lah satu fenomena baru buat puak – puak Pakatan Rakyat walau dimana jua mereka berada diseluruh Negara.

Hakikatnya mereka cukup takut dengan pertambahan jumlah pengundi – pengundi baru yang muncul dikawasan mereka sejak akhir – akhir ini.

Apabila melihat jumlah tersebut, sudah pasti mereka akan menjadi tidak keruan dan mula membuat dakwaan yang bukan – bukan terhadap pihak tertentu.

Tujuan mereka hanyalah untuk menimbulkan keraguan dikalangan rakyat dan memperlihatkan kononnya SPR cuba menyeleweng.

Yang menghairankan kita, sehingga kini dakwaan yang dibuat berkaitan dengan pengundi – pengundi baru itu gagal dibuktikan secara umum.

Sebagai contoh. Dakwaan Fuziah kononnya berlaku pertambahan ahli Rela di Kuantan menimbulkan syak wasangka terhadap pasukan keselamatan tambahan itu sendiri.

Walhal, pertambahan anggota Rela itu adalah disebabkan kempen Kesukarelawan yang dibuat oleh pihak Kementerian Dalam Negeri sebelum ini.

Jadi, apa pula kaitannya pertambahan anggota Rela di Kuantan dengan jumlah pengundi baru? Ini dijalankan secara bersepadu diantara Rela dengan SPR.

Setiap anggota baru yang berdaftar dengan Rela hendaklah merupakan seorang warganegara yang berdaftar sebagai pengundi. Anggota baru ini akan didaftarkan nama mereka.

Nah! Itu sahaja jawapan buat persoalan yang dibangkitkan oleh Fuziah sebelum ini. Bukan hanya di Kuantan sahaja, malah diseluruh Negara pun buat macam tu juga.

Hakikatnya, kegusaran dikalangan pemimpin Pakatan Pembangkang mengenai isu pertambahan jumlah pengundi ini bukan datang dari luar.

Sebaliknya, ia datang dari dalam parti mereka sendiri. Seperti Fuziah, dia cukup kenal dengan kakitangan serta jentera yang berada dibawah penguasaannya.

Adalah sesuatu yang mustahil bagi jentera dia untuk buat kerja – kerja pendaftaran seperti yang dilakukan oleh agensi – agensi lain. Kalau suruh buat ceramah, tu lain cerita.

Tapi kalau suruh daftar pengundi baru, itu satu kerja yang cukup sukar dilakukan oleh mereka. Masalah itulah yang dihadapi oleh Fuziah sebenarnya.

Jentera dia yang tak buat kerja, tapi dia nak salahkan orang lain. Bila orang lain buat kerja, dia nak pertikaikan pulak. Kelemahan diri sendiri tak nak diakui. Tapi sibuk nak salahkan orang, apa kejadahnya!!!

No comments: