Geng Bas Sekolah

February 17, 2013

Anwar Ibrahim Marah Senator GAY Ditahan !


Senator Australia, Nick Xenophon ditahan di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang, hari ini setelah didapati mempunyai rekod memudaratkan kesejahteraan negara.

Xenophon, yang tiba dari Melbourne, Australia, pada pukul 6.50 pagi, ditahan pihak imigresen mengikut Seksyen 8(3) Akta Imigresen 1959/1963.

Ketika mengesahkan penahanan itu, Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Alias Ahmad berkata, Xenophon merupakan golongan yang tidak diingini dan dilarang masuk ke negara ini kerana mempunyai rekod memudaratkan kesejahteraan negara.

"Apabila kita semak sistem dia merupakan orang yang tidak dibenarkan masuk ke dalam negara kerana sebelum ini pernah menimbulkan isu yang cenderung ke arah menggugat keharmonian negara," katanya ketika dihubungi Bernama.

Alias berkata, Xenophon ditempatkan di pejabat Imigresen LCCT berikutan penahanan itu dan bukan di dalam sel atau lokap.

Katanya, Xenophon dijangka dihantar pulang ke Australia malam ini.

Menyangkal dakwaan kononnya Xenophon dinafikan hak untuk menemui sesiapa dan mengehadkan sebarang hubungan dengan pihak luar, Alias berkata, Xenophon dibenarkan bertemu Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia, Miles Kupa, yang datang untuk menemui beliau di bilik mesyuarat pejabat Imigresen LCCT pagi tadi.

Beliau berkata, Kupa yang turut menemuinya berhubung penahanan Xenophon itu, menyatakan rasa puas hati dengan layanan Imigresen Malaysia terhadap senator itu serta menegaskan bahawa beliau menghormati undang-undang negara.

Xenophon dilaporkan ialah antara 50 penggubal undang-undang di Australia yang mendesak supaya pertuduhan liwat terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim digugurkan pada Februari 2010.

Penggubal undang-undang Australia itu juga dilaporkan sering mengkritik sistem perundangan Malaysia, merujuk sebuah jawatankuasa parlimen sebagai 'mahkamah kangaroo'.

Dalam misi pencarian fakta pada April tahun lepas, Xenophon turut serta dalam perhimpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka dan mengadu gas pemedih mata disembur ke arahnya, dan berkata, cara polis mengendalikan perhimpunan itu membuktikan kerajaan Malaysia adalah kerajaan 'autoritarian'.

Selain mengkritik sistem politik Malaysia, Xenophon juga mengkritik industri minyak sawit negara.

Senator itu berulang kali mendakwa minyak sawit tidak baik untuk kesihatan orang ramai dan menuduh rakyat Malaysia yang bekerja dalam industri sawit telah memusnahkan hutan tropika yang merupakan habitat Orang Utan.

2 comments:

Anonymous said...

DIA TU GENG SEPELIWAT ANUWAR BROO KEHKEHKEH

Anonymous said...

HAI MELEPASLAH NAK PEKENA YG AUSTRALIA PUNYA HA, HA, HA