Geng Bas Sekolah

November 25, 2012

Muhyiddin Merayu Kepada Cina Dong Zong


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 tidak mempunyai niat jahat atau tujuan terselidung bagi meminggirkan pendidikan bahasa Cina dan Tamil.

Beliau berkata, kerajaan sememangnya bertindak adil terhadap semua jenis sekolah dan mahu meningkat kualiti pendidikan di semua aliran.

Mengulas dakwaan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) kononnya PPPM boleh menjejaskan pendidikan di sekolah aliran Cina dan Tamil, beliau berkata ia adalah tidak betul sama sekali dan merupakan satu tanggapan salah.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran berkata, semua sekolah kecuali sekolah menengah persendirian Cina yang mengelolakan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) akan menerima faedah daripada pelan tersebut.

Beliau mengulas demikian ketika ditanya oleh wartawan mengenai dakwaan Dong Zong itu pada Pameran Antarabangsa Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2012 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) di sini hari ini. - BERNAMA

Apa kejadahnya nak ikut sangat kehendak cina cina ni semua. Mana dia sekolah wawasan yang dulu beriya benar nak ditubuhkan ? Selagi ikut kehendak cina cina ni, sampai bilapun perpaduan dikalangan masyarakat masih tak akan dapat dibuat. 

Bahasa kebangsaan akan terus dipijak pijak selagi kaum ni masih lagi meneruskan pendidikan mengikut kaum. Cina cina ni semua akan terus besar kepala selagi masih wujud pendidikan berasaskan aliran kaum.

2 comments:

MELAYUJATI said...

Melayu sudah lemah dalam politik, terpaksa mengalah demi kuasa politik melayu itu sendiri. Kalau melayu bersatu tentu mereka2 ini tidak berani untuk bertindak sedemikian.

Anonymous said...

YG DPT FAEDAH SPE LG KLU BUKAN CINA DEEAYYPIG PARTI RASIS!..KLU TAKDE MAKHLUK SPESIS DAP KAT MALAYSIA NIH INSYALLAH AMAN KEHKEHKEH