Geng Bas Sekolah

August 26, 2012

Tak Selesa Dengan Keris Melayu


Lebih 20 keluarga di Taman Mentakab, Jalan Pekeliling, di sini, mempersoalkan tindakan Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) memasang tiang lampu yang mempunyai replika keris tajam menghala ke kediaman mereka.

Seorang penduduk, Chong Ting Mei, 73, berkata, bagi masyarakat Cina, jika ada sesuatu benda tajam dihalakan ke rumah atau kepada mereka akan membawa maksud tidak baik.

Menurutnya, keadaan itu sudah berlanjutan lebih sebulan lalu, malah aduan kepada pemimpin tempatan juga sudah dibuat, namun masih tiada respons daripada pihak berkenaan.

“Perkara ini sangat sensitif kepada kami yang berketurunan Cina. Tujuan diletakkan replika keris pada tiang lampu jalan itu masih belum terjawab. Jika tidak ada sebab yang penting, kami gesa supaya replika keris itu diturunkan segera,” katanya.


Baru letak replika keris dah mengelupur cina ni semua. Belum lagi letak AK47 hala kemuka. Kalau kena macam tu lagi gila dorang rasa.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

2 comments:

Jeffry said...

BIASAK LER BROO..PUAK KAFIR HARBI MMG PECAYE BENDA2 TAHYUL NI..KDG2 ADE GAK ORG ISLAM PECAYE KAT BENDA2 KHURAFAT..TENGOK JEK POKCIK ANUWAR PANDIKUTTI..MASE KES MAHKAMAH SIAP BWK BOMOH BENGALI KEHKEHKEH

mk said...

Aku bukan nak masuk sebelah siapa pun tapi bagi masyarakat Cina rata ratanya mempercayai sebegitu jadi ini bukannya soal politik ataupun perkauman dan jangan lah dijadikan isu bagi perkara yang bukan nya satu isu. Memang kaum Cina pantangnya sebegitu jadi respect sama lah kepercayaan mereka ini dan jangan hanya tau nak komen berbau perkauman semata.