Geng Bas Sekolah

July 26, 2012

Orang Melayu Makan Katak


JELUTONG - "Kakak, saya cuma hendak beritahu kakak, tadi baru saja tukang masak kami makan katak di dapur," bisik seorang pekerja kopitiam kepada gadis yang mahu dikenali Alia ketika berhasrat membuka puasa di sebuah pasar raya di Jelutong.

Ketika itu, Alia bersama rakannya berhajat berbuka puasa di kopitiam berkenaan, bagaimanapun hasrat mereka terbantut apabila terdengar luahan itu.

Mereka diberitahu tentang perkara itu ketika sedang berbual sementara menanti waktu berbuka.

"Pelayan itu memaklumkan perkara itu kepada kami memandangkan saya dan kawan-kawan datang dengan niat untuk berbuka puasa.

“Pelayan itu cuma beritahu tukang masak makan katak di bahagian dapur. Katanya, ini bukan kali pertama tetapi sudah masuk kedua atau ketiga,” katanya.

Alia dan rakan-rakannya yang terkejut dengan cerita itu kemudian mempertikaikan sama ada tukang masak itu menggunakan kuali yang digunakan sama untuk memasak makanan pelanggan atau sebaliknya.

"Bagaimanapun, pelayan itu mengaku tidak pasti. Tetapi katanya, yang makan tetap tukang masak itu, apa pun dia akan pegang katak dan memasak makanan untuk orang lain.

“Kata pelayan itu dia baru bekerja, dan dia bersama seorang lagi kawan berbangsa Melayu yang nampak kejadian itu. Tetapi menurutnya, dia tidak berani menegur kerana ramai pekerja di restoran itu adalah warga asing,” katanya.

Katanya, ketika ditanya mengenai status halal, pelayan mengakui restoran yang mempunyai francais di seluruh negara itu hanya memiliki sijil halal untuk kopitiam mereka di Kuala Lumpur sahaja.

“Tapi saya tahu ramai yang ingat kami halal sebab di KL sudah halal. Saya boleh beritahu saja, terpulang pada kakak,” kata pelayan restoran itu kepada Alia.

Mendengar maklumat yang diberikan, Alia dan rakan-rakannya hilang selera dan terus ke kedai lain untuk berbuka puasa memandangkan hari sudah hampir Maghrib.

Alia kecewa kerana kopitiam berkenaan menjadi kunjungan orang ramai termasuk pelanggan beragama Islam. Rata-rata yang berkunjung selalunya memesan minuman dan makanan yang berasaskan mi dan pencuci mulutnya.

Mendengar cerita Alia, Sinar Harian ke restoran itu untuk mengintai kesahihannya. Salah seorang pengunjung yang enggan dikenali mengakui rata-rata pekerja di kopitiam berkenaan adalah warga asing khasnya Nepal dan Bangladesh.

“Kadangkala mereka berbau busuk walaupun pada waktu bekerja. Tidak dapat saya bayangkan bagaimana bau mereka ketika berada di dapur menyediakan makanan dan mengambil pesanan pelanggan.

"Nampak saja kopitiam yang agak mahal dan selesa tetapi kebersihan pekerjanya memang mendukacitakan,” katanya.


Aku dah malas nak cakap pasal makanan halal ni. Sebabnya nak selesaikan masalah ni bergantung umat islam tu sendiri. Umat islam sendiri yang cari pasal. Pantang nampak kedai makan cantik, moden kononnya terus melantak kat situ. Tak peduli dah siapa tauke dan status halal haram makanan yang dijual.

Nak makanpun agak agaklah. Tengok sendiri pekerja tu siapa. Kalau dah Nepal, sendiri fikir ler apa agama puak Nepal tu. Pekerja Indonpun tak boleh percaya status agama, inikan pekerja Nepal.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

2 comments:

Anonymous said...

Macam PappaRich je... jangan lupe OldTown White Coffee pun perangai sama juga.

Jeffry said...

RESTOREN MAMAK PUN KDG2 KITA BLEY TERLEPAS PANDANG. DULU KES RESTOREN LETAK TANDA HALAL WALHAL SEBILANGAN PEKERJA KAT SITU TAK TAU APA TU HALAL HARAM. DIORANG MAIN BOH SEMACAM..BILE DPT TAU BOS DIORANG KANTOL. MAKANAN DAH MASUK DLM PERUT..NK CKP APE LG ADOIYAII