Geng Bas Sekolah

May 27, 2012

Masjid Batu Uban Diserang !


Jemaah Masjid Batu Uban gempar apabila dibaling dengan tiga plastik berisi air selepas selesai menunaikan solat Jumaat semalam. Kejadian berlaku ketika puluhan jemaah melangkah keluar dari pintu masjid kira-kira jam 2 petang.

Pengerusi Kariahnya, Sk Abdul Aziz Sk Mohamed berkata, semua jemaah terkejut setelah plastik berisi air pecah di hadapan mereka yang dipercayai dicampak dari salah sebuah rumah flat berdekatan.

Beliau berkata, kira-kira 10 minit kemudian, satu lagi plastik berisi air dicampak ke arah jemaah dan sekali lagi selang beberapa minit.

“Kejadian ini sememangnya menaikkan kemarahan kami yang baru selesai menunaikan solat Jumaat, Ini jelas menunjukkan mereka yang melakukan perkara itu tidak ada rasa hormat terhadap penganut Islam.

“Ini bukanlah kejadian pertama kali berlaku kerana sebelum ini masjid kami dibaling atau dicampakkan dengan bermacam-macam benda,”katanya.

Sementara itu, Setiausaha Masjid Batu Uban, Jamal Yahya berkata, kejadian berkenaan sememangnya menaikkan kemarahan jemaah serta penduduk kampung kerana sebelum ini penghuni flat terbabit mencampak pelbagai objek kepada jemaah dan masjid.

“Sebulan lalu, kami kena baling dengan buah kelapa muda. Sebelum ini, masjid ini juga adalah satu-satunya masjid di Batu Uban yang dibaling dengan botol dan najis.

“Kami memang marah namun apa yang kami boleh buat?, hanya buat laporan polis,” katanya.

Berang dengan tindakan individu yang tidak bertanggungjawab tersebut, hampir 30 anak kariah berkumpul di perumahan mewah yang dikatakan menjadi lokasi pembaling air berkenaan.

Kesemua berkumpul setelah selesai solat Jumaat untuk berjumpa dengan kakitangan pengurus perumahan berkenaan.

Setelah hampir empat jam menunggu, wakil daripada perumahan masih enggan berjumpa dengan kesemua anak kariah.

Seorang jemaah, Rashid Said berkata, mereka hanya berkumpul untuk berbincang dengan pihak perumahan bukannya untuk mencari gaduh. Mereka kemudian membuat laporan di Balai Polis Sungai Nibong.

Sinar Harian sebelum ini pernah melaporkan perkara sama apabila pelbagai jenis objek dibaling ke arah masjid berkenaan, terutama setiap kali azan , menyerlahkan sikap penduduk sekitar yang tidak mempunyai toleransi agama.-SH


Tak payah pergi Palestin, kat Malaysia inipun sudah ada masjid diserang. Ini semua berpunca daripada PAS yang terlalu mengagungkan mereka sehingga membiarkan umat islam di P.Pinang dihina sesuka hati oleh orang kafir.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

2 comments:

Jeffry said...

ADE JE PIHAK YG TAK SKE ISLAM SUBUR KAT NEGARA NI..NI SEME GENG2 KOMUNIS PUNYE KEJE LER BRO..HARKK PTUIHHH

myvee said...

Polis patut bertindak, itu keja mereka.. takkan nak biar pakcik pegang kertas tu nak pi siasat? klu dah melarat baru nak ambik tindakan, nak salah org lain jugak ka?