Geng Bas Sekolah

March 1, 2012

Penyokong Pembangkang Umum Keluar Dari Bumi Pahang


Walaupun loji memproses nadir bumi - The Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) - di Gebeng Kuantan, masih dalam pembinaan dan operasinya belum bermula, bantahan keras rakyat umum di sekitar Kuantan terhadap projek itu makin kuat.

Kebanyakan peniaga yang ditemui Malaysiakini - sebelum Himpunan Hijau 2.0 berlangsung - mengakui dan mengetahui loji berkenaan melalui laporan media atau perbualan dengan rakan-rakan mengenai projek bernilai RM700 juta itu.

Rata-rata yang ditemubual di bandar Kuantan - yang terletak 35 kilometer dari tapak loji tersebut - tidak menolak kemungkinan untuk berpindah sekiranya loji itu mula beroperasi atau jika terdedah dengan bahan radioaktif.

Mereka memutus demikian ekoran bimbang dengan tahap keselamatan dan bakal berdepan risiko jangka masa panjang jika kebocoran sisa radioaktif berlaku sekaligus mempersoalkan mengapa loji berkenaan tidak di negara asalnya - Australia.

Memutuskan akan berpindah ke kawasan yang lebih selamat jika terdedah dengan kesan radioaktif, seorang penjaja kecil-kecilan Baharudin Salleh, 45, mengakui hal demikian akan menjejaskan mata pencariannya.

"Kemungkinan kalau terdedah, ia merbahaya kepada orang ramai. Menjejaskan perniagaan (kami)... Kalau terdedah radioaktif, apa akan jadi kepada (rakyat) Malaysia," kata Baharudin Salleh - yang menjual jeruk buah-buahan dan air kelapa - di Dataran Kuantan.

"Kita tidak mahu benda itu, jangan berlaku seperti di negara luar," katanya sambil memberi contoh kebocoran radioaktif yang berlaku di Fukushima, Jepun akibat tsunami tahun lalu.

Turut menyertai temubual itu dua lagi penjaja kecil yang berdekatan - Suzunis Sukhilee, 31. dan Rohmah Deraman, 45. Suzunis menjual makanan seperti burger, manakala Rohmah menjual pelbagai aneka asam. - Portal Bodoh


Baguslah kalau betul nak pindah. Senang peniaga lain yang betul betul berminat nak berniaga dapat tapak. Percaya sangat cakap pembangkang tu buat apa. Bukannya dorang tu yang bagi duit poket sara keluarga korang. Dr. Che Rosli, pakar nuklear yang juga ahli parlimen PAS sendiri mengaku Lynas tu bukannya merbahaya.

Cakap pakar taknak dengar tapi cakap penipu yang entah dari mana asal keturunan, itu yang korang nak percaya. Bodoh melantun lantun penyokong pembangkang ni hehehehe.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

3 comments:

Anonymous said...

Eluklah pindah ke Penang
Mungkin kerajaan Penang boleh sediakan tempat berniaga di sana
Yang perhati dan yang datang berdemo pun orang Cina yang takut mati kena radiasi.

Anonymous said...

KEHKEHKEH PENIAGA TU NAK KATE KENE PUKAU TP WARAS. BLEY DI INTERBIU PLAK. TP KLU BINGAI MMG TEPAT LER KEHKEHKEHKEH

Kabus Ibra said...

Kawasan sekitar gebeng/lynas dah tak selamat???

Kalau macam tu harga tanah dan rumah jatuhlah kot !!Ada sesiapa nak jual tanah dan rumahnya di kawasan itu .. mestilah harga murah, kerna kawasan tu bahaya ... aku nak beli ..kalau ada 10 ke 15 ekar .. ada tak???