Geng Bas Sekolah

March 6, 2012

Cina Mengelupur Jatuh Motor


KURANG dua hari disiarkan, gambar seorang anggota polis yang didakwa menendang seorang penunggang motosikal semasa sekatan jalan raya sehingga menyebabkan remaja berusia 14 tahun itu mengalami kecederaan teruk telah dikongsi oleh tidak kurang 10,000 warga maya.

Gambar-gambar yang dimuat-naik itu menunjukkan seorang anggota polis berpangkat koperal yang memakai jaket hijau kuning serta bercermin mata gelap hitam dan remaja yang terlentang selepas terjatuh itu menimbulkan kemarahan warga maya yang membidas apa yang disifatkan mereka sebagai keganasan polis.

Kejadian pada Sabtu lalu dikatakan berlaku di Taman Tangkak Jaya, Ledang, Johor, dan telah dilaporkan dalam akhbar-akhbar Cina, dengan beberapa daripada mereka menyiarkan cerita itu di muka depan akhbar mereka.

Menurut akhbar Kwong Wah Jit Poh, penunggang motosikal itu yang dikenali sebagai Lim Hup Hwang menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar pada sekitar jam 5:50 petang apabila beliau melalui sekatan jalan itu.

Ketika cuba menghentikan Lim, anggota polis berkenaan menendang motosikalnya menyebabkan remaja jatuh itu melanggar pembahagi jalan lalu terjatuh.

Lim kemudiannya dikejarkan ke Hospital Tangkak sebelum dipindahkan ke sebuah hospital swasta di Melaka akibat kecederaan teruk pada kepala, telinga kanan, leher, kaki dan bahagian lain di badannya.

"Ini anggota polis itu! Hanya kerana adik saya tidak memakai topi keledar, dia menendang motosikalnya. Kenapa dia berbuat demikian kepada adik saya yang berusia 14 tahun apabila dia hanya boleh mengeluarkan saman?" soal kakak Lim di posting Facebook posting yang turut memaparkan gambar polis yang sedang bertugas itu.

"Adik saya koma. Beliau mengalami pembekuan darah di lehernya yang terseliuh. Pendarahan juga dilaporkan pada bahagian kepala dan di telinga. Beliau juga terpaksa menerima jahitan untuk kecederaan di seluruh badannya!"..


Padan muka kena sepak. Kira oklah kat Malaysia ni orang cina kena sepak je. Kalau orang cina ni kat tempat yahudi, dah lama kena tembak kat kepala ataupun kena bom fosforus. Memang sah kena bakar hidup hidup. Inipun masih nak bising. Siapa suruh langgar undang undang.

Orang cina patut bersyukur dapat hidup aman kat Malaysia. Tak ada siapa nak kacau atau sekat ekonomi. Cuba orang cina hidup dekat Palestin. Dah lama kena seksa.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

3 comments:

CIFUT said...

Walau apa pun alasannya, kesalahan nyata dipihak budak tu.
Skrg ni padan muka... sapa suruh lari, sapa suruh langgar undang2.

Seperkara lagi... org cina kat china lagi teruk. Kena ragut, dilanggar, dibunuh sesukahati je. Nak ke kita hidup dlm negara xder undang2 camntu?

Jeffry said...

ANGGOTA POLIS YG MENINGGAL KENE LANGGAR LARI TAK PLAK DIORANG NAK AMIK KESAH. ALA APEK2 TU NAMPAK AJE KESALAHAN ORG LAIN TP KESALAHAN DIRI SENDIRI TAK NAK PLAK MENGAKU HUHUHU

luv_ima said...

Sedara, pandanglah mangsa sebagai manusia. Allah jadikan manusia ini berbangsa2 untuk saling berkenal-kenalan bukan bermusuhan. Tak ada mulianya kamu sebagai melayu, tak ada mulianya cina sebagai cina dan tak ada mulianya yahudi sebagai yahudi. Kita cubalah sedaya upaya didik hati kita supaya tidak menyempitkan pandangan. Berimanlah kita dgn firman Allah "Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu kenal-mengenal. Sesungguhnya sebaik-baik kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu." (Al-Hujurat: 13).

Terima kasih.