Geng Bas Sekolah

December 3, 2011

Segmen Pendapat : NFC Lari Dari Matlamat Asal ?


SDR Remaja, mohon masuk buat ulasan:

Kena cakap biznes dulu;

1.This is about the Auditor General's Report.
2.Corporate Governance.
3.Insider Trading.
4.Arms Length Transaction.
5.Securities Commission Practice notes.
6.Companies Act 1967.
7.Disclosure.

Isu pokok :

A:Dah bagi pinjaman untuk meningkatkan pengeluaran daging lembu dalam negeri mengganti impot dan juga guna pakai sumber tani dah ok tu.

Tapi

1.Bila ada kaitan dengan menteri yang masih berjawatan, itu adalah political blunder.

2. DAN beli asset yang tak ada kaitan dengan matlamat atau sinergy bisnes asal,apa kena kena pelaburan harta tanah itu "financial Imprudence" yang burok DAN sakit.

3.Lagi bila expot daging hasil ladang yang sasar kan untuk ganti impotan daging, kapada negeri Timur tengah, itu sudah super punya seleweng matlamat asal.

BLUE ocean strateji pun buat macam ini kut. Kalau duit grant ada lebihan, gunalah

1.Tambah infrastrutur,

2.buat modal pusingan saperti anak ternakan makan rumput, tambah baja padang ragut.

3.tambah jentera pump mesin potong rumput 4.tanam alfafa jagung

5.dirikan bangunan tambahan

6.tukar effluent pumps motor genset set----
buat apa melabur di luar bidang bizness charter dan mission.

Kalau tak mau buat itu semua, hantar wang lebihan balik kapada Akauntan Jeneral.
Common sense should prevail.

jangan kata tidak penyelewengan,sebab sesiapa yang kata tidak anada penyelenwang bersdasar kan prinsip bisnes akan mengundang rembatan demi rembatan dari pati politik dan ngo yang tidak bencikan usaha bekal daging lembu halal untuk orang Islam Melayu.

Jangan lah marah orang yang kritik penggendali projek atas prinsip asas biznes "corporate governance" dan wang dari pembayar cukai.

arjuna waspada
changkat lobak.


Ini adalah pendapat Arjuna Waspada yang dihantar kepada aku. Seperti biasa aku tak ubah balik melainkan menyusunnya semula untuk lebih kemas dan mudah dibaca. Ada pro dan kontra. Sama samalah kita mengambil yang baik untuk dijadikan panduan dan yang buruk dijadikan tauladan.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

1 comment:

Dakwat Pen said...

Paling mudah, kenapa tidak sediakan 'annual report' sebagaimana yg disyaratkan oleh Company Act, 1965? (Sila rujuk NFC.com.my). Semua syarikat samada listed dlm BSKL atau tidak kena ada 'annual report', ikut standard FRS atau MASB. Cuba rujuk website MISC sebagai sebagai contoh perbadanan jenis 'Corporation'.

Tapi kalu NFC buat dan disclose dia punya 'annual report', sure, mampus kena hentam!

Apa pun ada protection dari UMNO (Shahrizat), itu pasal ramai ahli2 UMNO seperti aku pun sakit hati! Duit rakyat tu yg mereka guna (Rujuk Audit Negara, ANM punya website).

Lepas tuh, ada pula seorang menteri menjelaskan kenapa keuntungan pelaburan (pulangan balik) KWSP merosot. Kalu guna dana (Dari sumber Amanah, Trust Revenue kerajaan) dan diberi dengann NFC pada kadar 2%, apa yang kerajaan untung untuk diberi kepada penyimpan2 KWSP? Pinjaman TEKUN pun pada kadar 6%-7%!

Dari segi ETIK dan RESPONSIBILITY, kedua-dua pihak kerajaan dan parti yang memerintah adalah tidak menurut 'Client Charter' dalam penubuhan kerajaan tersebut, atau ringkasnya TIDAK AMANAH!!!!