Geng Bas Sekolah

October 31, 2011

Ketuanan Melayu? Ketuanan Cina? Apa Lancau !


Ironis sekali melihat perjuangan bangsa kita Melayu. Bangkit dengan keris panjang - melaungkan perjuangan membela bangsa , mendesak hak - hak dan menjerit menuntut keistimewaan.

Siapa yang sebenarnya pejuang, siapa yang sebenarnya berani mahu mengatakan kebenaran - siapa pula sebenarnya menjadi lawan dan saingan kita tidak pula diperjelaskan dalam kita meniupkan semangat kebangkitan Melayu.

Ini bukan satu artikel yang mahu meniupkan semarak api perkauman tetapi adalah penting untuk kita mengenalpasti siapa yang sebenarnya menjadi lawan dan saingan kepada Melayu.

Sekiranya artikel ini berbau perkauman maka seakan pasti penulis akan berdepan dengan penahanan - di penjarakan oleh kerajaan Melayu sendiri terhadap seorang Melayu yang hanya mahu mengupas kemelut Melayu seperti yang dikatakan oleh Pemuda UMNO Malaysia pada Perhimpunan Agung UMNO 2005.

Perjuangan se olah - olah dihalakan kepada menuntut kembali hak - hak Melayu, menuntut kembali pegangan ekuiti, menuntut pegangan ekonomi dan mengembalikan ketuanan Melayu. Ini di bicarakan - sebagai perjuangan.

Apakah kaum Cina sudah merampas hak - hak keistimewaan Melayu dan bumiputera seperti yang di peruntukan dalam Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan? Apakah kaum Cina sudah merampas pegangan ekonomi orang - orang Melayu?

Cina kini memiliki pegangan ekonomi yang lebih kukuh dari Melayu. Cina memegang ekuiti yang lebih besar - pemilikan hartanah bandar dan pemilikan perniagaan yang jauh lebih baik dari Melayu.

Cina sudah melangkah jauh sedangkan Melayu masih di situ. Dengan pegangan ini - apakah tidak ketuanan Melayu kita wajar diganti dengan ketuanan Cina? Apakah mereka sebenarnya merampas?

Tidak menjadi satu kesalahan bagai kaum -kaum lain di dalam negara majmuk kita bertindak untuk meningkatkan prestasi bangsa - menaikkan taraf kehidupan mereka dan menuntut sekiranya dapat untuk mengubah kedudukkan mereka di Malaysia.

Dipetik dari Double Y


Ketuanan melayu? Jangan buat lawaklah dowh. Ada lagi ke orang melayu kat Malaysia ni? Di Kelantan ada seorang pakcik tua uzur yang malu mengaku dia orang melayu. Orang melayu masih dengan angan angan lampau. Masih berangan hidup dizaman Paraweswara.

Bila timbul kes Mat Sabu iktiraf komunis, ada lagi orang melayu yang menyebut parang terbang. Padahal zaman sekarang orang dah pakai jet pejuang, kereta kebal, bermacam jenis rifel automatik canggih. Paling busukpun kat Malaysia orang main simbah asid. Ini masih ada orang melayu yang berangan parang dia boleh terbang.

Kita sudah diakhir zaman. Zaman globalisasi. Zaman internet, zaman facebook, zaman tweeter. Zaman ini, siapa yang pegang ekonomi, dialah raja. Apa yang kita boleh bangga dengan ungkapan Ketuanan Melayu sedangkan ekonomi melayu dipegang oleh bangsa lain.

Apa gunanya Ketuanan Melayu kalau dalam poket kita tak ada satu senpun. Nak beli barang mengharapkan kedai bangsa lain. Nak beli ayam harapkan ternakan yang diusahakan bangsa lain. Nak beli sayaur harapkan kebun sayur bangsa lain.

Kalau nak dihormati kawan dan lawan, orang melayu kena pegang ekonomi. Tak mustahil kalau orang melayu mampu pegang ekonomi negara, orang melayu akan dapat menawan ekonomi asia tenggara dan seterusnya keseluruh dunia.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

7 comments:

headbomb said...

dari dulu cina pekong ngidamkan tanah bertuah ni.. mungkin cita2 mereka akan tercapai dengan kerjasama pas dan pkr.. melayu bangkit. lawan...

Anonymous said...

To the greatest homosexual blatant COCK sucking parasite of Malaya!

Your notion of gestured in claiming this country as a Malay paradise is all everything but over.

As such this already belongs to the Chinese subjugated position. Soon we'll have your politics at hands, once that's achieved we'll rename and rebound this south eastern region as our Chinese supremacy!

Fuck you malays, go back to the Indonesia people of the jungle! This is now known as ''Chinese territory''!

Take note you bloody gay moron! Please support DAP.

GotYou! said...

DAP bangsat pergi berambus balik ke Tongsan!

Anonymous said...

Ini Tanah Melayu.

Melayu dah banyak bertolak ansur.

Tetapi kalau sudah semakin biadap. Melayu tidak akan berdiam diri.

Kini dimana mana Melayu telah mula sedar dan bangkit dari dibuai rasa aman.

Ingat, lu kaya pun tak guna kalau hari hari lu perang sama Melayu.

Mad Naff said...

To anon 3:16pm,

Have u got nothing better to do? If you don't then there are few choice words or blunt object that i could shove up your throat. Stick and stones may break my bones but my foot up your ass will surely hurt.

Dream on......

Anonymous said...

http://umbhululangat.blogspot.com/2011/11/islam-is-lanjiao-antara-komen-penyokong.html


See and read all the commentators made by me and friends! Seriously you Malays are inferior race. As such, you do not deserve Malaysia as a sovereign state, leave the administration to the Chinese; but no worries we'll still needed you Malays as our house security dog!

After the 13th general election, you will see who is the real ''TUAN''!

We Chinese will never vote for BN! Got it!

Go to hell Malays!


Please support DAP!

Anonymous said...

Hey! ''bapok negara''! sudalah... engkau tu buruk rupa, tampal pulak photo cute meot macamlah muka dia yang betul, puiii.... pondan sundal!!! hey! kau pergi hisap lanjiao!! ada hati konon nak act cute? poooodaaah!

Apa salahnya kasi cina menguasai malaysia? lebih afdal, daripada UMNONOK! kita pun hidup senang apa kalau cina jadi tuan kita... bodoh melayu!

hey bapok! kau nak hisap konek nak!? benci aku dengan orang yang ambik photo orang lain dahtu buat macam dia punnya.

konek kecik kau busok! cilako punya bapok sial!

silalah undi PKR.