Geng Bas Sekolah

September 27, 2011

Pencen Wajib - Dinasaur Malaysia Enggan Mati


Kerajaan sedang menggubal undang-undang baru bagi menaikkan had umur persaraan pekerja sektor swasta sehingga 64 tahun dengan had bersara mandatori 60 tahun.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Abdul Halim Mansor berkata, di bawah undang-undang baru itu seseorang pekerja hanya akan bersara apabila mencapai usia 60 tahun dan jika khidmatnya masih diperlukan, pekerja terbabit boleh dilanjutkan perkhidmatan selama empat tahun lagi.


Itu bab swasta. Yang Kerajaan pulak dari 58 nak juga dilanjutkan sampai 60 tahun. Sudahnya yang muda menganga je lah menanti peluang pekerjaan bila yang tua tua masih nak kumpul kekayaan. Tak reti reti nak blah. 

Had umur 60 tahun pencen tapi inipun tak adil juga. Sebabnya hanya kakitangan Kerajaan je yang pencen sedangkan kepalanya orang orang politik iaitu Menteri Menteri tak reti reti nak pencen. Kenapa tidak libatkan yang berjawatan politik macam MB atau PM. Kalau ikut umur bersara, Nik Aziz tu dah patut dibawa keluar. DS Najibpun sama. Pakcik Anwar? Tak payah mimpilah nak jadi PM.

Kalau hadkan umur bersara, Menteripun patut bersara. Tak perlu tunggu PRU. Selagi tak kalah, selagi itulah masih nak pegang kuasa. Poodaaah!

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

5 comments:

d_tieah said...

Kan.. Sama macam Ketua Menteri Sarawak.. Dulu kata lepas DUN Sarawak tahun ni nak bersara dah!!! Janji kosong lagi.. Tengoklah bila PRU akan datang, kalo dia tak bersara lagi, siaplah.. Pembangkang akan guna lagi isu pasal benda alah ni.. Huhh!!! Sama jugak dengan kakitangan kerajaan!!! Bodoh!!! Nanti yang tua bukan ada kerja pun, buat apa nak simpan lagi??? Yang muda ramai lagi kot nak keja.. Macam AKU ni.. Dqh lah gaji kecik.. Nak blaja lagi.. Bapak dah bersara!!! Masa bapak aku keja dulu takat 56 tahun je.. Kan bagus masa zaman bapak aku sampai umur 60 tahun!!! Huhh!!! Tak adil.. Cukup2 lah oiiiiiiiiiiiiiiiiiii.. Bagi orang tua rehat lagi.. Gerammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm..


Entry Terbaru : Atikah Dan Atirah Norddin (Twinnies)

Anonymous said...

Masalahnya yg muda2 kaki rempit, dadah, lepak dan mcm2 lagi. Kerja berlambak2 disapu oleh pendatang. Itu pun masih komplen yak ada kerja. Kalau dah nesar pun kena disuapkan alamat jahanam henerasi mufa akan datang.
Sekarang ini pun pusat2 pengajian tinggi, perempuan lebih dari lelaki.
Remaja lelaki sekarang semua nak kena suap mcm budak2 kecik.

YB Raz said...

Tieah : tau xpe..aku tengok yang tua tua ni taknak pencen sebab loan bank masih belum habis.tu pasal dorang taknak pencen.nanti kena tarik balik ler kereta kereta mahal dorang.

YB Raz said...

anon: bengong.ko mat rempit ke baii? bukan semua budak lelaki mat rempit macam ko sial.

Jiwa Paradox said...

ini semua ingat nak tongkat dunia. keje sampai mati..