Geng Bas Sekolah

September 29, 2011

Jawapan Untuk Kertas SPM Ekonomi Asas 2011


Apabila membaca kenyataan Ds Najib mengenai Ekuiti 30% bumiputra,ternyata ia di spin amat baik sekali oleh pakatan. Kenapa pisau katakan ia amat baik. Ini kerana mereka menggunakan istilah DEB 30% dihapuskan oleh Najib.Hinggakan ada pro BN sendiri terkeliru dan terikut rentak pakatan.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata terdapat keperluan untuk menghindari sistem kuota kepada bumiputera dalam membina kapasiti mereka kerana pendekan itu tidak mencapai tujuan ia diperkenalkan.

Sebaliknya, Najib berkata, kuota ekuiti 30 peratus itu hanya menghalang usahawan bumiputera daripada mempertingkatkan kemampuan mereka.
Perlu diperjelaskan disini, isu ekuiti bumiputra berkait dengan pegangan saham,ini bukanlah isu menghapuskan kepentingan dan hak bumiputra 30% yang ada didalam sektor awam atau didalam sektor lain,Isu ini berkaitan reform didalam dasar pemilikan ekuiti bumiputra di bursa saham yang semua orang tahu terbukti gagal.

Ia berkenaan meritokrasi didalam bumiputra itu sendiri.Adalah tidak mengejutkan isu ini tidak mendapat respon daripada NGO seperti Perkasa dan pemimpin Umno sendiri kerana mereka faham mengenai reform yang dilakukan oleh Ds Najib.
Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak hentam masyarakat bukan Melayu dan Melayu Liberal yang mahu kuota bumiputera dihapuskan dan meritokrasi diamalkan sepenuhnya, sebagai golongan yang tidak mengenang jasa terhadap kerajaan yang ditunjang oleh orang Melayu.

Ada orang Bukan Melayu kata kita tidak perlu kuota, dan mahu laksana meritokrasi. Ada juga di kalangan mereka yang dipanggil Melayu Liberal. Memang mereka kaya kerana kerja kuat. Tetapi ia kerana negara kita aman dan mereka dari dulu diberi peluang.
Ramai yang salah faham mengenai meritokrasi bumiputra,meritokrasi ini bukan untuk bersaing dengan kaum lain,sebaliknya ia adalah meritokrasi dikalangan bumiputra sendiri ia seperti mengenal pasti terlebih dahulu usahawan yang benar benar berkebolehan .

Usahawan yang layak dan mempunyai kebolehan akan dibantu melalui EKUINAS(Ekuiti Nasional) dan TERAJU,Ds Najib melakukan reform mengubah pegangan bumiputra yang tiada daya tahan kepada bumiputra yang mempunyai ketahanan (sustainbility).

Baca keseluruhan artikel disini


Yaa sepatah haram aku tak faham pasal ekonomi. Sah SPM aku gagal ler nanti hahaha.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

2 comments:

Tieah Madian said...

Apa ni??????????????? Aku pun tak faham lah ekonomi ni.. Sastera aku faham lah.. Yang aku tau pasal ekonomi, DS Najib memang terer.. Dia dulu blaja ekonomi.. Bukan cam Anwar.. Tak tau pape pun.. Hahaha..

Jeepers Creepers said...

tieah: bagus ke? aku langsung x faham ekonomi..lagipun aku memang tak reti mengira. SPM mate aku fail hahaha