Geng Bas Sekolah

April 19, 2011

DAP Mengalakkan Rusuhan Kaum


DAP perlu dipertanggungjawabkan sepenuhnya jika berlaku sebarang kejadian yang boleh menjejaskan keharmonian antara kaum dan etnik di Sarawak selepas ini.

Yang Dipertua Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah berkata, ini kerana DAP merupakan dalang utama yang membangkitkan sentimen perkauman di kalangan masyarakat Cina semasa kempen Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 serta ketika mereka meraikan kemenangan.

Pada masa yang sama katanya, masyarakat Cina Sarawak juga perlu berani berdepan dengan segala akibat kerana membenarkan sebuah parti politik yang cauvinis dan perkauman bertapak dengan bergaya di negeri tersebut.

Menurutnya, kini semua pihak sudah membuka mata mengenai tebalnya sikap cauvinis dan perkauman Lim Kit Siang serta anaknya, Lim Guan Eng.


"DAP semasa berkempen bukan sahaja membakar sentimen perkauman di kalangan pengundi tetapi ucapan Kit Siang sebaik sahaja parti itu menang bergaya juga menunjukkan sikap cauvinisnya yang sebenar.


"Kit Siang bukan sahaja membangkitkan sentimen perkauman tetapi mendabik dada dengan mengisytiharkan matlamat DAP telah berjaya," kata Azwanddin dalam kenyataan kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. - Utusan Malaysia

Semakin lama semakin biadap cina cina DAP ini semua. Kalau mereka sangka mereka boleh menang besar dengan undian kaum sendiri, mereka memang silap besarlah. Kalau mereka silap perhitungan, aku pasti tragedi 13 mei akan berulang semula. Dan kali ini ianya tidak akan mudah dipadamkan.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

3 comments:

couverv said...

oh sentimen ni dah lama dirasai, makin ramai yg dah sedar.Semakin ramai masyarakat bumiputera memboikot ekonomi mereka,aku boleh rasa, atas kesedaran membantu sesama Islam itu lebih mulia. Balik 2 ungkit mereka lah penyumbang utama ekonomi, siapa yg menjadikan mereka kaya raya ? kita lah yg terlalu mendukung mereka. Utamakan peniaga bumiputera dalam kehidupan seharian mulai saat ini,ekonomi kita akan bangkit dngn gagahnya.

Jeepers Creepers said...

salam: terima kasih

Jeepers Creepers said...

couver: kita boleh bangkit tapi orang melayu juga perlu berubah kalau mahu berjaya dalam perniagaan