Geng Bas Sekolah

April 19, 2011

Kaum Cina Adalah Rasis


SESUATU yang menarik berlaku di lobi Parlimen semalam, apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ditanya apakah tindakan yang akan diambil ke atas Mingguan Malaysia berikutan tulisan Awang Selamat dalam ruangan pojoknya di akhbar tersebut menyentuh mengenai sikap pengundi Cina. Soalan yang dikemukakan kepada Hishammuddin jelas menjurus ke arah desakan supaya Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan, atas alasan Awang Selamat dan Mingguan Malaysia bersikap perkauman.

Tetapi Hishammuddin bijak memberi jawapan. Beliau menganggap seperti juga akhbar-akhbar lain, akhbar Mingguan Malaysia berhak untuk memberikan idea serta membuat ulasan mengenai sentimen dalam landskap politik negara. "Itu hanya idea, kita lihat akhbar The Star, mereka juga bercakap mengenai pelbagai sentimen dalam politik negara, kita lihat juga akhbar berbahasa Cina, saya pantau laporan mereka mengenai sentimen politik negara adalah begitu teruk sekali.

"Bagaimanapun, kita perlu memberikan semua akhbar-akhbar ini ruang kerana mereka tahu landskap politik negara yang kini bukan sahaja telah berubah, malah jauh lebih berbeza daripada sebelum ini.'' Itulah jawapan tegas yang diberikan Hishammuddin sekali gus menutup mulut pihak-pihak tertentu terutamanya daripada media pro pembangkang yang mahu sesuatu dilakukan ke atas Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia yang dianggap akhbar rasis.


Sepatutnya sebelum pihak-pihak berkenaan membuat tafsiran atau andaian apatah lagi memutar belit fakta, mereka perlu mengkaji terlebih dahulu apa yang dimaksudkan oleh Awang Selamat dalam ruangan berkenaan. Awang Selamat tidak menyatakan BN perlu menolak undi Cina, sebaliknya mencadangkan berdasarkan keputusan Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 BN perlu merangka strategi baru tanpa mengharapkan pengundi Cina akan kembali menyokong parti itu.

Malahan Awang Selamat juga menegaskan, BN mampu memerintah tanpa sokongan kaum Cina, walaupun senario itu mahu dielakkan. Tetapi malangnya tulisan berkenaan tidak dibaca dalam konteks sebenar, maka wujud pelbagai tafsiran membuta-tuli yang boleh mengusutkan keadaan.

Persoalannya, apakah masyarakat Cina begitu istimewa sehinggakah tiada siapa pun boleh mengupas atau memberikan pandangan terhadap sebarang tindakan mereka?

Kita bukanlah ingin mencetuskan isu perkauman tetapi sekadar bertanya memandangkan selama ini apabila media-media pro pembangkang membangkitkan sesuatu perkara berkaitan orang Melayu, tiada pula ia dianggap perkauman.

Tetapi kenapakah apabila Awang Selamat hanya sekadar memberikan pandangan, ia dianggap tindakan perkauman dan perlu dikenakan tindakan.


Bagaimana pula dengan tulisan-tulisan di dalam akhbar-akhbar Cina. Sesiapa juga yang mengikut ruangan 'Dari akhbar Cina' dalam Utusan Malaysia akan mendapati betapa rasisnya sesetengah tulisan sehingga ada antara tulisan itu memperlekehkan usaha kerajaan, menyindir orang Melayu dan memburukkan bekas-bekas pemimpin negara.

Jangan lupa ada sesetengah tulisan memberi pandangan bagaimana kaum Cina bangkit menguasai politik, tetapi orang Melayu tidak marah atau melenting kerana menganggap itu hak penulis berkenaan memberikan pandangan. Oleh itu, Hishammuddin telah memberikan jawapan yang bijak dengan menyatakan laporan akhbar berbahasa Cina mengenai sentimen politik negara lebih teruk sekali. - Utusan Malaysia

Memang betul apa yang dikatakan oleh Datuk Seri Hishammuddin. Selama ini kaum cina paling kuat sentimen rasis. Merekalah antara bangsa yang bangsat setanding bangsa yahudi. Akhbar akhbar mereka sentiasa memainkan isu isu perkauman tanpa mempedulikan sentimen kaum lain.

Dan paling bangsat adalah apabila orang melayu menkritik sesuatu mengenai bangsa ini, mereka akan melenting dan menuduh orang melayu mengamalkan perkauman. Tetapi apabila mereka menghina orang melayu secara terbuka, mereka kata itu adalah kebebasan bersuara.

Aku syorkan semua artikel yang disiarkan didalam akhbar cina diterjemahkan didalam bahasa melayu dan disiarkan disemua akhbar melayu setiap hari. Biar semua orang melayu baca apa yang disiarkan oleh akhbar cina. Selama ini kaum ini sangka orang melayu tak tahu bahasa cina, maka mereka boleh siarkan apa saja artikel yang menghina orang melayu.

Bila artikel mereka disiarkan dan dibaca oleh orang melayu, aku nak tengok mereka ni masih berani atau tidak menghina orang melayu. Ingat tentera dan polis pun majoritinya adalah orang melayu. Silap langkah buruk padahnya.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

1 comment:

Anonymous said...

Ayuhhh..apa lagi yang kita tunggu??? Kadang kala saya merasa seperti nak menangis bila mengenangkan nasib bangsa Melayu..

Bersatu lah Melayu..siapa pun kamu, fahaman apa pun kamu ikuti, kita tetap Melayu, ke mana lagi harus kita nak membawa diri, keluarga dan anak pinak jika suatu hari nanti DAP memerintah seperti Singapore dan menhalau kita dari bumi ini???

Ke Indonesia? mahukah Indoneia yang telah padat penduduknya menerima kita?? Tidak wahai sahabat, tidak sama sekali...kita cuma ada Tanah Melayu, kita cuma ada tanah ini, tanah milik nenek moyang kita..tidak seperti kaum yang mendokong parti rasis DAPig..

Mereka ada tanah besar China, mereka boleh pulang sekiranya berlaku apa2..malah mereka tidak pernah sesekali tunduk dan taat setia pada Tanah Melayu, tidak sekali....

Tanpa kuasa politik semuanya akan berubah bangsaku, semua dasar selama ini yang dipertahankan kita akan musnah, ditukar, dirombak untuk kepentingan mereka, Cina aparat.

Tgk apa berlaku di Pulau Pinang, bila dapat sahaja kuasa bgaikan raja mereka bertindak...merampas hak Melayu sesuka hati...

Cina aparat ni sering merungut bahawa negara ini kejam, x adil, sial bagi mereka, tapi dalam masa yang sama mereka menjarah hasilnya sehingga kekenyangan, kaya raya.

Kita Melayu dapat apa???? Ekonomi? Kuasa? semuanya tinggal sekelumit..tinggalkan rempit, tinggalkan gejala sosial..tolonglah bangsaku...

Apa lagi yang anda tunggu wahai Melayu yang telah moden, lupakah anda di mana kakimu berpijak akibat permodenan??

Mahukah kelak tanah yang kamu pijak ini menjadi milik orang asing (kini sebahagian besar tanah dibandar dikuasi Cina)..mahukah kita kembali dijajah..

Berapa ramai dikalangan kita mampu memiliki rumah mewah wahai sahabat??? berapa kerat Melayu yang kaya berbanding Cina aparat!!

Kita bukan malas seperti yang mereka kata, tapi peluang ekonomi kita dirampas mereka, mereka sekat kita berniaga, meereka cuma tolong kaum mereka sahaja untuk berniaga dan menjadi kaya...sedarkah anda!!!!

Lihat sahaja mana-mana shopping kompleks siapa yang menguasainya??Adakah Melayu diberi peluang untuk berniaga??? Tiada kawan..tiada langsung...jika ada pun mereka akan dikenakan sewa yang tiga, empat kali ganda berbanding bangsanya, Cina aparat!!..

Siapa pembekal bahan2 binaan? Siapa yang monopoli tender2 pembinaan perumahan? Siapa yang monopoli sektor swasta? Mereka..Cina aparat!!!

Bukan kerana kita Melayu malas tuan2...kerana mereka telah menutup ruang2 tersebut bersama pakatan, persatuan serta NGO mereka..percayalah...

Mengapa mereka berpeluang berbuat demikian?? Kerana kita Melayu tidak pernah nak bersatu...tidak pernah nak menghalang mereka menjarah kekayaan bumi Tanah Melayu ini..

Cukuplah Empayar Melayu dihancurkan oleh kuasa asing, kita dijajah ratusan tahun...mahukah ia berulang kembali..sedarlah wahai sahabat..sedarlah wahai Melayu!!!!!!!!!!