Geng Bas Sekolah

January 14, 2011

Musuh Islam

Perbuatan seorang pengadu daripada parti MCA sungguh biadap. Dia mempertikaikan azan subuh dari sebuah masjid yang terletak 1 kilometer dari rumahnya telah mengganggu tidur. Perbuatannya ini jelas menunjukkan kaum kaum sememangnya musuh islam.

Malaysia adalah sebuah negara berdaulat. Agama islam adalah agama rasmi manakala agama lain dibenarkan tanpa sebarang sekatan. Umat islam di sini tidak pernah mempertikaikan upacara agama bangsa lain. Sebagai contoh, upacara perarakan kematian orang cina sering menyebabkan kesesakan jalanraya. Tetapi tiada seorangpun orang islam membuat sebarang bantahan.


Malah di Singapork, yang diperintah oleh orang cina, perarakan ini tidak dibenarkan sama sekali. Sesiapa yang mati, tidak dibenarkan perarakan dibuat. Mayat terus dihantar untuk dibakar atau dikebumikan. Perarakan, pancaragam dan berkabung tidak dibenarkan sama sekali.



Mereka ini sepatutnya bersyukur kerana kerajaan mengamalkan sikap tolenrasi terhadap mereka. Malah dibenarkan mereka membina tokong, diberi cuti umum sempena perayaan mereka, dibenarkan berniaga dan bergerak bebas. Langsung tiada diskriminasi.

Didalam kehidupan seharian, kita akan sentiasa berhadapan dengan kerenah pelbagai bangsa dan budaya di negara ini. Semenjak kecil kita diajar supaya mengamalkan sikap tolenrasi. Dengan sikap sebegini, kita dapat mengelakkan perselisihan faham dan pergaduhan sesama kita. Jika kita mengabaikan sikap ini, percayalah akibatnya nanti sangat buruk. Dan mungkin nanti tiada lagi jalan untuk berpatah balik. Segala gala yang dibina selama ini akan hancur menjadi debu.

No comments: