Geng Bas Sekolah

September 22, 2010

Mahasiswa Melayu Sampah Masyarakat?

Bangsa melayu adalah antara bangsa yang unik di dunia. Pemikiran mereka kadang kadang macam budak berumur 2 tahun walaupun sudah tua bangka. Mereka masih lagi percaya kepada jembalang puaka walaupun sudah hidup diakhir zaman.


Benda ini juga tak terkecuali pada mahasiswa melayu di IPTA. Sebab itulah orang melayu masih mundur dan bodoh macam keldai. Saudara Azli (klik sini) mendedahkan ada gerakan tertentu dari golongan ini yang mahu menimbulkan huru hara pada 24 haribulan nanti.

Inilah antara masalah yang membelengu golongan muda melayu. Mak bapak hantar pergi belajar, mereka berpoya poya menghabiskan duit mak bapak. Ilmu didada hanya sejengkal tetapi berlagak bagaikan alim ulama.

Sudah tiba masanya kerajaan menghapuskan semua pertubuhan berunsur politik di IPTA. IPTA sepatutnya menjadi tempat menuntut ilmu. Bukannya tempat melahirkan pengganas. Kalau disekolah para pelajar hanya diwajibkan belajar sahaja, mengapa di IPTA tidak melaksakan perkara begini?

Selagi seseorang itu bergelar pelajar/mahasiswa, mereka sepatutnya hanya belajar. Tidak perlu memikirkan hal hal selain dari pelajaran mereka. Kalau kemaruk sangat berpolitik, berhenti belajar. Bagi tempat tu kepada orang lain yang mahu belajar.

Zaman ini, semakin ramai pelajar lepasan SPM mendapat keputusan yang amat baik. Jadi pihak universiti sewajarnya membuang mahasiswa yang bermasalah begini dan mengambil mereka yang benar benar mahu belajar sahaja.

Negara memerlukan ramai graduan yang bijak pintar, bukannya golongan berjiwa kacau seperti pakcik Nuar. Insaflah sebelum terlambat. Anak bangsa lain berlumba lumba menuntut ilmu sedangkan anak melayu terkinja kinja macam babun buntut merah.

No comments: