Geng Bas Sekolah

September 22, 2010

Alhamdullilah Indonesia Larang Bekerja Di Malaysia

JAKARTA: Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Muhaimin Iskandar semalam melarang calon pembantu rumah negara itu untuk pergi bekerja di Malaysia sehingga kerajaan Indonesia mampu memberi perlindungan sewajarnya kepada mereka.

Kenyataan Muhaimin itu adalah sebagai reaksi kepada kejadian terbaru membabitkan penganiayaan terhadap pembantu rumah Indonesia Winfaedah di di Malaysia pada 13 September lalu.

Katanya, kejadian itu menjadi bukti mereka menanggung risiko tinggi jika pergi bekerja tanpa dokumen rasmi yang lengkap. Jadi jangan berangkat ke Malaysia dulu sampai ada perlindungan yang jelas, katanya di Denpasar, Bali yang dipetik portal berita Kompas.Com.

Selain Malaysia, dua negara lain yang turut diminta dihindari calon itu sehingga ada kepastian perlindungan terhadap mereka ialah Kuwait dan Jordan.

Sumber : Berita Harian

Aku bersyukur sangat apabila Indonesia membuat larangan begini. Memang baguslah tak payah datang. Kehadiran warha Indon semua membuatkan Malaysia menjadi sesak. Lagipun warga Indon bukan tahu bersyukurpun apabila Malaysia selama ini banyak membantu.

Malah orang Indon berani cabar berperang pula. Menghina dan membakar bendera negara aku. Memang sepatutnya bantuan dan peluang pekerjaan untuk rakyat Indon disekat.

nota kaki: Aku bersimpati dengan mangsa dera tetapi sikap dan perbuatan warga Indon lain juga menguris perasaan aku.

No comments: