Geng Bas Sekolah

January 13, 2010

Siapa Tipu Siapa

Hari ini ada fakta yang bercanggah didalam akhbar Metro dan Kosmo.

Dilaporkan didalam Kosmo, terdapat gejala dikalangan pelajar menghisap tembakau yang boleh mendatangkan kesan khayal. Ianya dikatakan "diimport dari Thailand" berjenama Pan Prang.

Manakala di Harian Metro, tembakau ini "dijual bersama gambir dan dikunyah". Manakala ianya dikatakan "diimport dari India".

Walaupun isu ini nampak remeh, tetapi bagaimana satu cerita tetapi berbeza fakta. Dari sini ianya boleh mendatangkan keraguan kepada pembaca. Sebagai akhbar arus perdana, sepatutnya janganlah berbeza fakta.

Pembaca mahukan berita yang sahih dan tepat. Kalau nak baca fakta putarbelit, baik baca harakahkahkah atau Suara KetidakAdilan. Haa itu barulah akhbar memutarbelit kenyataan. Yang Haq dikatakan Batil manakala Batil dikatakan Haq.

Bila sebut pasal diimport dari India, mana perginya 39,o46 warga India yang hilang? Patutlah tiba tiba ramai je yang sokong Hindraf dulu. Baik kerajaan siasat dari mana datangnya penyokong Hindraf yang tiba tiba ramai.

Kalau tak percaya, bolehlah rujuk kepada Saudagar Unta Husin Lempoyang (klik sini)


Ini melayu ke india? sama saja perangai

Selain itu, Bernama melaporkan orang melayu Singapura kuat merokok berbanding bangsa cina dan india. Huh kalau bab bab merosakkan badan dan membazir, serah saja pada orang melayu. Dah memang itu tabiat orang melayu. Sama saje perangai. Mulut cakap anti yahudi tapi pakat pakat juga beli rokok yahudi.

2 comments:

PAPA GOMO said...

celaka celaka celaka...
adoi gua gelak gila tengok gambar tu bro....

he he he...
lama menyepi? mana pi?

Jeepers Creepers said...

ada cuma di kerja belakang tabir hehehee