Geng Bas Sekolah

August 12, 2009

Tragedi Menyayat Hati

Pagi semalam 6 orang maut dan 5 cedera akibat terhidu gas amonia dalam kejadian kebocoran gas di sebuah kilang memproses baja ikan di jeti persendirian di Bagan Pasir, Tanjong Karang.

Dua daripada enam mangsa yang maut merupakan warga Bangladesh iaitu Sekendar Ali, 36, dan Mumin Mia, 20. Empat lagi ialah warga tempatan iaitu Lim Kean Chew, 35, Lim Kim Soon, 58, Sia Liang Huat, 33, dan Gan Ayong, 30.



Difahamkan, tiga daripada mangsa yang mati tersebut merupakan pekerja kilang dan tiga lagi merupakan penduduk kampung berdekatan. Salah seorang daripada pekerja yang maut iaitu Kean Chew adalah merupakan adik kepada pemilik kilang tersebut. Kean Chew dan tiga penduduk kampung dikatakan cuba menyelamatkan dua pekerja warga asing itu yang pengsan di dalam kolah selepas terhidu gas ammonia.

Bagaimanapun sebaik berjaya membawa dua mangsa ke atas mereka berempat turut mengalami nasib serupa. Kesemua mereka disahkan mati di Hospital Tanjong Karang.

Dan sekarang, dimana anjing anjing DAP, lembu lembu PAS dan biawak biawak PKR didalam usaha membantu keluarga mangsa? Mengapa semua binatang parti ini tak menuntut supaya suruhanjaya siasatan diRaja dijalankan untuk menyiasat kes ini?

Mengapa tiada wakil yang datang melihat dan meringankan beban keluarga mangsa? Sudah sahlah semua binatang ini hanya tahu menyalak dan berbuat bising sahaja tetapi tidak tahu bekerja.

Kalau nak difikirkan, kematian penduduk awam ini lebih baik daripada kematian Teoh kerana mereka berkorban untuk selamatkan orang lain. Kenapa kematian mereka ini tidak dibela?



Alangkah malangnya rakyat Selangor kerana mendapat Animal Kingdom. Yelah binatangkan mana tahu buat kerja. Tapi apa boleh buat, mereka yang sokong binatang maka dapatlah binatang.

No comments: