Geng Bas Sekolah

March 6, 2009

Kembalikan Kuasa Guru - Kembalikan Kuasa Rotan Mereka

Kebelakangan ini ramai pihak berbicara tentang kes buli/pergaduhan pelajar sekolah. Ramai pihak bangkit membentang idea masing masing untuk menjadi hero. Sebenarnya semua ini terjadi adalah kesalahan pergubalan undang undang itu sendiri.

Kes Pelajar (klik sini) (klik sini)

Ada ke patut wujud undang undang melarang guru merotan pelajar? Hahaha lawak sungguh. Siapalah yang punya idea bodoh lagi bangang ini sebenarnya. Aku rasa orang yang kemukakan idea ni mesti fobia dengan guru ataupun dia memang berdendam dengan guru.


Sebenarnya apabila sesuatu undang undang itu digubal, ianya memang membawa dua keputusan iaitu positif dan negatif. Sebagai contoh, kes keimunan raja raja melayu apabila diambil, maka sekarang wujudlah sentimen yang menentang sistem raja dimana raja kita tidak mampu melawan. Ini kerana raja sudah hilang kuasa.

Samalah seperti guru, guru yang sudah hilang kuasa mendidik displin murid, maka murid tidak lagi takut dan hormat kepada guru.

Lagi satu pandangan dangkal segelintir cerdik pandai, kononnya pelajar kita terpengaruh dengan filem filem luar negara. Apa kejadahnya pengaruh filem. Tak payah tengok filem, korang boleh tengok gelagat ahli politik serta pengikut sesat mereka.

Tengoklah orang politik yang mengadakan demonstrasi, mengeluarkan kata kata kesat di Parlimen, berperangai seperti budak hingusan. Inilah contoh yang ditunjukkan oleh orang politik kepada pelajar kita.

Satu lagi, halanglah ibu bapa dari melakukan saman terhadap pihak guru dan sekolah. Sikap ibu bapa yang kadang kadang "terlebih sudu dari kuah", "terlebih haram dari babi" cukup memualkan aku. Kalau dah ibu bapa tak boleh harap jaga displin anak, nak harapkan sapa lagi kalau bukan guru disekolah.

Manjakan anak sangat macamlah anak mereka bersifat maksum. Macam "cibai" ibu bapa begini. "CIBAI LAGI LAHANAT" Padahal anak merekalah kaki rempit, kaki dadah, kaki bontot dan bermacam kaki lagi. Dan aku memang tidak pelik kalau anak mereka macam syaitan sekiranya ibu bapanya juga jenis kaum syaitan.

Aku selalu datang uptown atau downton dan memerhatikan ramai ibu bapa yang membawa anak keluar shopping sedangkan dikala itu sudahpun jam 1 pagi. Jika hari itu jumaat atau sabtu tidak mengapa kerana mungkin anak tidak bersekolah tetapi ini hari biasa. Hari dimana anak akan bersekolah keesokkan harinya. Bagaimana anak hendak menumpukan perhatian kepada pelajaran jika anak dibawa keluar sehingga jam 1 pagi.

Aku sokong seratus peratus guru diberikan semula imuniti untuk merotan pelajar. Biar pelajar tahu langit itu tinggi atau rendah. Biar mereka mengenal dunia. Dan mana mana ibu bapa yang menentang, mereka harus dimasukkan kedalam ISA. Buat menyemak je kat luar ni.



Aku sendiri pelajar yang hidup dizaman kegemilangan guru sekolah. Aku juga pernah terlibat dengan kes gaduh, ponteng sekolah tetapi para gurulah yang membawa aku semula ke pangkal jalan. Aku pernah dirotan, ditampar, berdiri atas kerusi malah pernah dihalau keluar kelas. Tetapi aku tidak pernah membenci guru. Kerana ketegasan dan kasih sayang mereka, hidup dan akhlak aku tidak rosak. Terima kasih cikgu.

*Maaf sebab entry kali ini agak emotional dan menyinggung perasaan ibu bapa. Aku percaya bukan semua ibu bapa bersikap negatif. Ibu bapa dan guru hendaklah bersama sama menjaga displin dan moral anak anak.

3 comments:

Anonymous said...

pelajar sekolah sekarang semakin biadap. cikgu sudah tidak dihormati lagi.

kemana tokoh politik yang kononya memperjuangkan nasib rakyat..mereka patut melihatnya juga...

Sedingin Salju said...

Pelajar sekarang sudah semakin biadab. jangan salahkan ahli politik. Salahkan institusi keluarga. Ibubapa terlampau percaya anak. Anak balik cerita kat mak pak, dia dirotan oleh guru, ibubapa tanpa usul periksa pergi serang guru. Terlampau percaya kat anak. Siap bawa kes ke mahkamah. macammana anak murid tak kurang ajar dan biadab? Masa zaman Ss, beranikah balik pi complaint kat family yang kami kena denda dek guru? Cuma, sekarang saja ibubapa ni, manja anak melebih-lebih. Kononnya anaknya tu baik. Walhal di luar, lebih jahat dari syaitan dan iblis.

Anonymous said...

Terima kasih kerana memahami tugas guru..