Geng Bas Sekolah

January 31, 2009

Jangan Begitu Kawan

Aku tidak pasti sama ada gambar ini benar atau tidak tetapi sekiranya ianya benar, maka ianya tidak wajar sama sekali. Tindakan mereka benar benar mahu mencabar kedaulatan undang undang dan negara.

Benar Kugan mati didalam tahanan polis dan dia juga merupakan seorang penjenayah di negara ini. Namun apabila kematian seorang penjenayah dipolitikkan dan diangkat seolah olah dia adalah hero tamil, maka ini boleh menimbulkan ketegangan diantara kaum.



Tindakan ini mencemar dan membuatkan hati anggota polis yang ikhlas menjaga keselamatan rakyat terguris. Adalah mereka tidak tahu bahawa polis dinegara ini merupakan pemegang panji panji Diraja. Sebab itulah dinamakan Polis Diraja Malaysia. Dan sebarang tindakan menghina mereka membawa maksud menghina Raja raja melayu. Ini amat berlainan dengan sistem polis dinegara lain seperti di negara india dan Sri Langka.

Kalau Hindraf berasa mereka tidak dilayan baik dinegara ini, Aku rasa lebih elok mereka keluar saja dari negara ni. Buat apa lagi nak tunggu lagi di sini. Pergilah ke India atau Sri Langka kalau rasa disana lebih baik untuk kamu semua.

Kami disini tidak mengamalkan perkauman. Malah kami juga tidak terikat dengan sistem kasta. Sesiapapun boleh berjaya seandainya dia rajin berusaha. Kalau mahu hidup senang, kena berusahalah. Bukan dengan menjadi penjenayah atau menimbulkan rasa kebencian diantara satu sama lain.

Cuma aku nak tahu satu perkara. Apa pendapat Datuk Sri Sammy Vellu berkenaan hal ini ye?

5 comments:

Panglima Perang Cyber said...

artikel mantap...

ringan tetapi tepat !

kita kena membela polis kita kerana mereka sumber keamanan negara.

takkan kerana nila setitik rosak susu sebelanga?

Tai said...

ya betoi tu. Artikal bagus. Ingat, polis harus dibela walau apa yang berlaku.

mrf said...

beberapa tahun dulu seorang pelatih PLKN berbangsa melayu maut akibat dibelasah pelatih PLKN berbangsa India..ibu bapa mangsa redha atas apa yg berlaku dan terima qada dan qadar..malah telah memaafkan pula sipembelasah dan keluarga si pembelasah ni tadi..
huh..takde pulak nak kecoh satu malaya..
itulah bezanya melayu yang beragama islam dan india yang beragama hindu persis najis

Jeepers Creepers said...

Terima kasih diatas pandangan rakan semua. Budi bahasa budaya kita.

kita orang melayu sentiasa memikirkan perasaan kaum lain walaupun kita dipijak. tetapi mereka tak pernah mahu memikirkan perasaan kita walau hanya kerana perkara remeh.

namun hanya sebilangan kecil saja diantara mereka yang bersikap demikian. masih ramai lagi kaum india, cina dan lain lain yang mempunyai hati dan sikap yang baik.

diharap jangan kerana isu ini, perpaduan rakyat akan terhakis.

kingpahat said...

Aku sokong POLIS DI RAJA MALAYSIA ,darah yang kotor perlu disemadikan,tak perlu disimpan krn ia menjadi beban.