Geng Bas Sekolah

January 13, 2014

BRITISH DAN CINA RAMPAS KEKAYAAN HAK ORANG MELAYU


Penjajah Inggeris bukan sahaja setakat memberi ratusan ribu ekar kepada pendatang kaum Cina dan India, malahan menggunakan kekayaan Tanah Melayu untuk menyediakan pelbagai prasarana, infrastruktur, pendidikan serta kemudahan kesihatan kepada kaum pendatang. Dokumen rekod pejabat kolonial tahun 1952 menunjukkan penjajah Inggeris membelanjakan wang milik Tanah Melayu berjumlah $26,248,000 dolar Malaya bagi pembinaan beratus-ratus kampung baru dan juga perpindahan kaum pendatang. Penjajah juga memperuntukkan $3,917,000 dolar Malaya bagi menyediakan kemudahan kepada penempatan baru kaum pendatang seperti sekolah, klinik, jalanraya, kemudahan sukan dan lain-lain prasarana.

Tahun Jumlah Kg Baru Jumlah Penduduk 1951 353 401,698 1952 509 461,822 Jumlah 862 863,520 Kawasan kampung dan desa dibiarkan mundur dan dalam keadaan amat dhaif sekali tanpa apa-apa kemudahan asas. Beginilah penjajah mendiskriminasi orang Melayu dengan menatang kaum pendatang seperti minyak yang penuh. Sementara anak-anak pendatang Cina dan India menikmati pendidikan di sekolah-sekolah beraliran Inggeris, anak-anak Melayu dibiarkan merempat di kampung dan desa tidak mendapat peluang persekolahan dan kalau ada sekali pun penjajah setakat melepaskan batuk di tangga. Tidak ada kesungguhan mahupun keikhlasan yang ditunjukkan penjajah untuk memajukan bangsa Melayu.

Bangsa Melayu ditindas dan dilayan seperti hamba dan ketuanan Melayu diinjak-injak di bawah telapak kaki Inggeris. Apa yang berlaku kepada orang Melayu sepanjang penjajahan Inggeris selama hampir 200 tahun bukanlah satu kebetulan tetapi sesuatu perancangan yang rapi dan teliti. Penjajah merompak hasil mahsul Tanah Melayu dengan mengangkut balik ke England segala kemewahan milik bangsa Melayu - emas, timah, balak, intan berlian kepunyaan raja-raja Melayu tetapi amat sedikit sekali dibelanjakan untuk meningkatkan taraf sosio-ekonomi negeri yang mereka jajah. Seorang pentadbir pernah berkata bahawa penjajah menganggap Tanah Melayu sebagai trofi kerana kekayaannya yang melimpah ruah, katanya, "Saya tidak tahu apa akan jadi kepada Britain tanpa Malaya.” Menurut Sir Hugh Clifford, seorang pegawai pentadbir Inggeris, walaupun Tanah Melayu diakui sebagai amat kaya berbanding mana-mana tanah jajahan di dalam empayar Raja/Ratu England, namun pendidikan Melayu jauh ketinggalan dengan hanya 12 peratus sahaja daripada jumlah anak-anak Melayu berumur lima tahun ke atas disekolahkan, itupun hanya di sekolah-sekolah aliran Melayu sahaja.

Inggeris tidak berniat untuk memberi pendidikan tinggi kepada orang Melayu sebagaimana yang dinikmati pasca Merdeka tetapi memprogramkan anak-anak Melayu supaya menjadi petani dan nelayan sahaja. Sebab itulah Inggeris mewujudkan Tanah Rizab Melayu bukan kerana takut satu hari nanti irang Melayu tidak bertanah tetapi dengan tujuan orang Melayu terus menjadi pak tani seumur hidup mereka. "...Malay Reservation was created in 1913 to encourage Malay to continue to grow rice in the hope of discouraging Malays from becoming commercially oriented rather than sturdy self sufficient peasants...," kata Clifford dalam satu ucapannya.

Sumber : Headbomb

Artikel ini aku ambil dari blog Headbomb. Sedikit sebanyak memang betul apa yang dia maksudkan. Tetapi ada lagi orang yang bersalah iaitu Sultan Sultan melayu waktu itu. Jika betul British tidak menyediakan pendidikan untuk anak melayu, mengapa Sultan Sultan tidak mahu menubuhkan sekolah melayu khas untuk anak melayu ? Maaf lah, anak anak Sultan, anak anak pembesar semua belajar di London. Tetapi rakyat tidak diperdulikan.

Sultan Sultan ada kuasa, ada duit. Tetapi mereka tidak memperdulikan masalah rakyat waktu itu. Lombong lombong milik mereka pun dipajak kepada orang orang cina. Siapa yang memberi peluang kepada bangsa asing untuk memijak orang melayu jika bukan pemimpin melayu itu sendiri. Sultan bergaduh sesama adik beradik berebut takhta pun minta tolong dengan British. Tengok siapa yang serah tengkuk pada bangsa asing ?  Sultan bergaduh rebut takhta, rakyat melayu diarah berperang berbunuh sesama sendiri. Sultan nak takhta, sendiri berperang lah. Buat apa suruh orang lain pulak menyerah nyawa. Sebab itu aku benci sistem feudal. Sistem mengkayakan diri sendiri je.

1 comment:

Anonymous said...

Assallamualaikum Sedara,

Kerajaan Beraja Di Tanah Melayu, sapa pun kalau ikut hati 'not a proponent' to the status quo. Tapi perkara ni is 'Necessary Evil' bab dengan ada nya Raja-Raja Melayu lagi Islam, Islam-Melayu-Bumiputera ada persandaran dan berpihak untuk HAK.

Anyway Dr Mahathir punya article "Saya Sedih" ada lebih banyak penceritaan secara 'first-hand experiences' dari beliau.

Keep it up Bro, yang penting Islam-Melayu tidak sampai menjadi menjadi hamba di tanah air sendiri. Ciri-ciri ini sudah kelihatan di Penang, Selangor, maka setiap melayu-muslim yang berfikiran waras berjuang sekarang untuk anak-cucu-cicit generasi mendatang.

Sebagaimana UMNO-Melayu bersatu mematahkan Malayan Union. Perjuangan mereka dulu, nah sekarang sampai ni lah!

Perjuangan sekarang bagai berputar balik seperti dulu memerlukan semangat yang lebih kental oleh kerana serangan terhadap Islam-Melayu-Bumiputera terlangsung dari kepimpinan yang begitu lemah dan terlalu membodek, maka ISA dan EO dimansuhkan.

Waktu Tun M, dia TEGAS tapi ADIL, cinabeng tetap jadi puak yang banyak BILLIONAIRE! Dasar cinabeng ke keling ni jenis tak kenang untung-budi.

Kalau kita lihat keadaan cinabeng ke keling waktu ni,

analogy :

Dia GANGSTER waktu jalan sorang dalam sudut sunyi dia jalan persis orang selenge-bodoh.

Kalau dia ramai dan kuat, siap dia jalan ditempat terang dan ramai orang pun dia sekel nya kepala orang ke meja ke apa-apa.

Walaumacammana pun teruskan usaha kamu.

Wassallam.

OM