Geng Bas Sekolah

August 25, 2013

DBKL BAKAL BANGUNKAN TANAH HARAM UNTUK UMAT ISLAM ?


AWANG hairan dengan keputusan untuk menjadikan Jalan Alor di Bukit Bintang, Kuala Lumpur sebagai hab makanan Cina bertaraf antarabangsa.

Dengan mudah sahaja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membenarkan projek bernilai RM12 juta itu, yang hanya untuk kepentingan satu kaum.

Mengapa tidak diwujudkan hab makanan semua kaum? Kuala Lumpur bukan milik kaum tertentu sahaja.

Awang sedih sepatutnya pihak berkuasa memulakan hab makanan Melayu terlebih dahulu jika mahu mewujudkan konsep seperti itu di ibu negara.

Perlu diingat Malaysia adalah negara pelbagai kaum yang Melayu dan bumiputera masih menjadi teras. Sama ada suka atau tidak, itulah hakikatnya.

Maka memang wajar jika projek berkenaan menerima banyak bantahan terutama daripada badan-badan bukan kerajaan (NGO) mahu ia dibatalkan.

Setakat ini, banyak pihak tidak berpuas hati dengan penjelasan Datuk Bandar, Ahmad Phesal Talib berhubung isu tersebut. Alasan bahawa projek itu hanya sekadar menaikkan taraf dan memajukan Jalan Alor sebagai tarikan pelancongan, kurang meyakinkan.

Apa pun, DBKL perlu lebih sensitif. Imej Cina di Bukit Bintang sudah tebal untuk apa lagi diwarnai kawasan itu seolah-oleh mahu dijadikan seperti bandar Hong Kong.

Bukit Bintang juga sudah sangat pesat ciri metropolitannya. Seimbangkanlah pula kemajuan dengan kawasan lain di Kuala Lumpur terutama yang agak terabai.

Lagi pun sejak dahulu lagi pengundi kawasan itu tidak pernah menyokong kerajaan, yang jika diberi bulan dan bintang sekali pun tidak akan menghargainya.

Seperti biasa, faktor pelancongan dijadikan justifikasi yang kita semua diminta untuk percaya tetapi siapa sebenarnya yang lebih bijak dan terus raih untung?

Macam dah tak ada benda lain lagi dah DBKL ni nak buat. Rumah kos rendah untuk rakyat tak dihirau sebaliknya kaum mata sepet tu juga nak didukung. Bila dengar je dapat projek berharga RM12 juta, terus je setuju. SPRM sila masuk DBKL dan siasat kes ni.

Hub makanan cina, sudah tentu jadi makanan tu tak halal. Bila tak halal, kawasan tu secara automatik akan menjadi kotor kepada umat islam. Sekarang ni pun, dah memang bersepah cina cina tu berniaga dibahu jalan ikut suka mak bapak mereka je. Sekarang lagi bagi pengiktirafan kat mereka ke ?

Hello DBKL, peniaga tu semua letak kerusi meja dikaki lima dan diatas jalan, mengapa tak saman dan sita barangan mereka ? Sebab mereka orang cina yek? Sebab tu bebas berniaga walau ditengah jalan sekalipun. Kalau orang melayu, bukan setakat sita barang, agaknya nak dibakar dengan pengusaha tu sekali agaknya.

Datuk Bandar Kualan Lumpur ni orang gila agaknya. Itu baru orang melayu jadi Datuk Bandar. Kalau orang cina, sah sah orang melayu dah kena halau keluar dari KL tu.

2 comments:

Anonymous said...

Datuk Bandar DBKL ni memamg anak haram sokong DAPigs.

Melayu buat sesuatu bagi dia hilang kuasa atau jadi macam P. BALA....

Anonymous said...

Walau pun BN BUAT SYURGA KAT KL TU,CINA TETAP TAK AKAN UNDI BN...