Geng Bas Sekolah

July 13, 2013

CINA JAHANAMKAN PETRONAS

Omar Ong diletakkan di Petronas itu ada tujuannya. Bukan sengaja diletak-letak untuk mengaut untung dan menyusun projek untuk rakan dan keluarga. Soalnya, apakah perlantikan OO di Petronas itu sudah tercapai maksudnya?

Blog ini dimaklumkan oleh seorang kakitangan PS Contractor, bahawa beberapa bulan kebelakangan ini sudah ada trend perletakan jawatan beramai-ramai jurutera Melayu di Petronas. Ramai? Ramai mana?

Kalau sudah hampir 200 orang letak jawatan dalam masa 3-5 bulan kebelakangan ini, agaknya apa punca dan sebab? Kalau semuanya merupakan pakar dalam bidang Petroleum Engineering, Geo-engineering, Geoscientists etc. Koyak juga.

Ada yang kata, ini disebabkan industri petroleum kita sudah semakin hebat. Banyak company, oil and gas players yang ambil staff Petronas. Mudah. Bila bekas staff, jumpa staff Petronas, mereka mudah beri muka. Senang dapat projek.

Soalnya, betulkah begitu?

Atau ada udang, sotong, ikan di sebalik batu.

Yang menyedihkan lagi, mempunyai Penasihat pun seperti tidak ada. Nampak macam tidak bermakna sahaja.

Hari demi hari, jumlah yang meletakkan jawatan semakin ramai. Ada kajian dibuat? Apa komen mereka?

PM perlu ambil tindakan segera. Mulakan dengan mengeluarkan OO daripada Lembaga Pengarah. Masukkan seorang yang mempunyai integriti yang tinggi. Sebelum tu pastikan, ijazah/sarjana/Phd daripada universiti yang diiktiraf. Bukan main ambil tangkap muat.

Bukan semua kakitangan Petronas begitu. Ramai yang bagus. Ada integriti. Setia dengan Petronas walau dapat offer mencanak daripada syarikat lain. Tapi sekarang mereka tertekan. Kerana seakan ada polisi ‘mendahulukan cina’ dalam Petronas. Kalau Cina, laju naiknya. Melayu? You belum cukup competent.

Maaf cakaplah, setakat ini OO tak ada sumbangan besar pun di Petronas. Dalam mesyuarat Lembaga Pengarah pun jarang bercakap. Kalau bercakap, asyik nak petik nama PM. Yang nama busuk siapa? PM juga.

No choice. OO should be out of Petronas. Asap. Kalau jumlah pakar meletakkan jawatan ini mencecah 500 orang, Petronas dalam masalah besar. Ini bukan level kerani yeop. Ini level senior ni. - Gelagat Anwar

3 comments:

Anonymous said...

Omar Ong ni wajib di BUNUUUUHHHH!!!!

Anonymous said...

Raz Lancelot.. Kenapa ✗ habis2 cerita psl OO neh?? Betulkah dia musang berbulu ayam?? Kenapa 'pihak kita' begitu alpa?? Something got to be done FAST b4 its too late!!

Anonymous said...

Ketawa macam SYAITAN DURJANAlah penjajah Barat-Israel, dan sekutu mereka dari DAP/PKR, yang makin berjaya memecah-belahkan orang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, terutamanya yang Islam, serta menghapuskan dan MENJAJAH hak kita sebagai ORANG ASAL/PRIBUMI/INDIGENOUS/NATIVE/ABORIGINAL, di bumi tercinta kita ini sebagai warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain!

Kerana PENJAJAH ini amat benci kepada BAPA KEMERDEKAAN/BAPA PEMBANGUNAN tercinta kita Allahyarham PM Tun Abdul Razak Hussein, terutamanya selepas Tun Razak dan Tun Dr. Ismail menubuhkan DEB, FELDA, RISDA dan PETRONAS, untuk bela terutamanya nasib BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain yang miskin dan dalam pendidikan. Termasuk untuk menaja biasiswa bawah DEB!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)