Geng Bas Sekolah

June 5, 2013

Orang Melayu Ditindas Syarikat Kepunyaan Kaum Mata Sepet

Satu kajian yang dilakukan seorang penyelidik sebuah universiti awam mengesahkan wujud diskriminasi terhadap graduan Melayu yang memohon pekerjaan di syarikat swasta yang majoriti dimiliki kaum Cina dan asing.

Menurut kajian itu, faktor kaum lebih diutamakan berbanding kualiti pendidikan dengan graduan kaum Cina menjadi pilihan untuk dipanggil temu duga berbanding kaum Melayu yang merupakan penduduk teramai di negara ini.

Kajian selama enam bulan itu mendapati, syarikat yang dimiliki oleh kaum Cina dan pihak asing lebih mengutamakan graduan kaum Cina untuk bekerja dengan mereka.

"Daripada lebih 3,000 resume yang dihantar kepada syarikat terbabit, kaum Melayu hanya mempunyai 4.2 peratus peluang untuk dipanggil menghadiri temu duga.

"Kaum Cina pula mempunyai sebanyak 22.1 peratus peluang walaupun mereka mempunyai kelulusan setara dan lepasan universiti sama dengan kaum Melayu," menurut kajian itu.

Kajian tersebut hanya melibatkan graduan yang baru menamatkan pengajian daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) tempatan yang memohon bekerja dalam bidang kejuruteraan, perakaunan dan kewangan.

Menurut kajian itu, graduan daripada IPTA yang dikenali dan diiktiraf iaitu Universiti Malaya (UM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) lebih diutamakan majikan.

"Sambutan majikan terhadap graduan IPTS adalah rendah dan hanya graduan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) termasuk kaum Melayu yang belajar di situ menjadi pilihan terutama dalam bidang perakaunan.

Kajian itu merumuskan supaya kerajaan memandang serius isu berkenaan bagi memastikan diskriminasi terhadap graduan Melayu tidak berterusan.

2 comments:

Anonymous said...

SLM BRO..SEPATUTNYA GRADUAN BARU WAJIB DIBERI PELUANG BERNIAGA..ITU DH KIRA MODAL INSAN JUGAK..KLU MELAYU MAJU DLM PERNIAGAAN BOLEH LER SEIMBANGKAN JURANG EKONOMI ANTARA KAUM..TP KLU BLEY IKUT NISBAH KAUM..BILE KUASA EKONOMI MELAYU DAH KUAT KITA X RISAU PAPE SBB KITA DH BLEY KONGSI KEUNTUNGAN SESAMA MELAYU

Anonymous said...

Memang betul.... Bukan takat graduan yg baru nak cari kerja malahan yang sudah bekerja pon ditindas oleh bangsa ini... Pendidikan tak tinggi mana tapi berjawatan tinggi & bergaji besar, sedangkan orang melayu punya degree di 'down grade'...dari buat kerja professional di tukar buat kerja kerani...kalau dulu dalam department majoriti melayu...bila masuk je sekor bangsa tu...habis semua orang melayu... kini hanya tinggal sorang je melayu yg tinggal...