Geng Bas Sekolah

May 31, 2013

Remaja Perempuan Dibunuh


Misteri kehilangan seorang remaja perempuan sejak Isnin lalu, terhurai apabila mayatnya ditemui dalam semak berhampiran tempat pembuangan sampah di Kampung Solok Gaung, Ayer Molek di sini malam tadi.

Mayat dipercayai gadis yang hilang itu, Aimi Hamizah Mohamad, 14, ditemui sekumpulan remaja kampung yang bermain bola sepak di kawasan lapang berhampiran lokasi kejadian kira-kira pukul 7 malam.

Mangsa sebelum ini dilaporkan hilang setelah tidak pulang ke rumahnya di Taman Desa Molek pada Isnin lalu selepas tamat kelas mengaji al-Quran pada pukul 7.40 malam.

Timbalan Ketua Siasatan Siasatan Jenayah negeri, Supritendan R. Gunarajan berkata, polis percaya mayat yang dijumpai adalah remaja perempuan berkenaan berdasarkan pengecaman yang dibuat oleh ahli keluarganya.

Menurut beliau, susulan kejadian itu polis menahan seorang remaja lelaki berusia 17 tahun dipercayai rakan mangsa di sebuah rumah di Ayer Molek pukul 3.30 petang ini bagi membantu siasatan.

Gunarajan berkata, mayat mangsa ditemui dalam keadaan terlentang atas sekeping papan lapis dan masih lengkap berpakaian baju kurung warna merah jambu sama seperti yang dipakainya ketika keluar rumah Isnin lalu.

"Siasatan awal polis mendapati tiada sebarang kesan kecederaan ditemui pada tubuh mangsa," katanya ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Gunarajan berkata, mayat remaja itu dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat bagi mengetahui punca kematian dan kes ini disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, bapa mangsa, Mohamad Sahak, 58, ketika ditemui berkata, anaknya tidak pulang selepas habis mengaji al-Quran di sebuah rumah kira-kira 100 meter dari rumahnya.

"Kebiasaannya, dia akan pulang ke rumah pada pukul 9 malam, tetapi pada hari itu sehingga pukul 10 malam dia masih tidak pulang.

"Risau dengan keadaan itu, saya bersama anak lelaki, Abu Sufian, 17, terus mencarinya di sekitar kawasan rumah termasuk di tempat mangsa mengaji namun diberitahu oleh ustazah yang mangsa ada datang ke kelas itu tetapi kelas dibatalkan," katanya ketika ditemui di rumahnya.

Jelas Mohamad, dia bersama anak lelaki serta beberapa rakan anaknya kemudian terus mencari mangsa di sekitar kawasan tersebut termasuk di beberapa kawasan lain sehingga esok namun tidak berjaya menemui mangsa dan terus membuat laporan di Balai Polis Tiang Dua.

"Semalam saya merasa tidak sedap hati setelah polis datang ke rumah kira-kira pada pukul 7 malam dan memaklumkan bahawa mereka ada menjumpai mayat seorang remaja perempuan lalu meminta saya untuk membuat pengecaman.

"Saya dan isteri, Maimunah Ismail, 44, serta dua anak lelaki, Abdul Mutalib, 20, dan Abu Sufian terus ke tempat kejadian kira-kira empat kilometer dari rumah untuk membuat pengecaman.

"Sampai di tempat kejadian, saya tidak mampu membuat pengecaman kerana masih terkejut namun dimaklumkan oleh isteri dan anak lelaki bahawa mayat remaja perempuan itu adalah Aimi Hamizah berdasarkan pakaian dan barang kemas yang masih ada bersamanya," katanya sedih.

Menurut Mohamad, dia reda dengan pemergian anaknya itu tetapi tidak dapat menerima hakikat anaknya meninggal dunia dalam keadaan sedemikian.

"Saya berharap agar pihak yang bertanggungjawab melakukan perkara itu terhadap anak gadisnya akan menerima balasan setimpal," katanya.

No comments: