Geng Bas Sekolah

July 19, 2012

Najib Berjaya Menarik Jutaan Belia Berbanding Anwar


LAUNGAN anak muda di Taman Esplanade KLCC bersempena program 1Malaysia For Youth (1M4U) Ahad lalu, sangat memukau sehingga dikatakan boleh didengar sekitar Jalan Ampang.

Kehadiran Perdana Menteri,, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mencetuskan fenomena luar biasa kepada anak muda di KLCC . Beliau muncul bukan dengan memakai baju rasmi tetapi kehadirannya secara santai menyebabkan anak-anak muda berasa teruja melihat wajah Perdana Menteri.

Lebih menarik lagi beliau boleh duduk di atas tangga bersama puluhan ribu anak muda menyaksikan pelbagai persembahan .

Jarang kita melihat seorang Perdana Menteri bersantai bersama anak muda dan sanggup mengetepikan segala protokol dan atur cara rasmi Najib kini boleh dikatakan sehebat aura artis popular malah menjadi tarikan yang amat kuat kepada rakyat Malaysia untuk hadir dalam program yang disertai beliau.

Saya berpendapat rata-rata anak muda di Malaysia sangat berbangga dengan semangat yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri yang berterusan memandang anak muda sebagai agen kepada transformasi.

Pengiktirafan Najib terhadap sumbangan anak muda memang tidak dinafikan lagi malah ia telah membawa perubahan kepada suara anak muda.

Ke mana-mana sahaja beliau pergi , sudah pastinya ramai anak muda hadir dan berkerumun untuk menemui Perdana Menteri. Ia boleh dilihat dalam program Himpunan Jutaan Belia yang diadakan pada Mei lalu, ratusan ribu belia membanjiri Putrajaya sewaktu program perasmian.

Kehadiran mereka bukan secara paksa atau dibayar, sebaliknya hadir kerana sangat teruja dengan keikhlasan seorang Perdana Menteri menyebabkan mereka gembira disebabkan Najib telah melaksanakan pelbagai program dan insentif untuk anak-anak muda.

Pelbagai pendekatan dilaksanakan oleh Perdana Menteri seperti berhubung secara langsung melalui media sosial seperti facebook, twitter dan blog membuktikan bahawa beliau sentiasa mengikuti perkembangan minda anak muda semasa dan boleh dikatakan Perdana Menteri berjiwa pemikiran anak muda.

Lagi mengukuhkan program, Perdana Menteri tanpa protokol beliau turut menjemput anak-anak muda bersama-samanya minum pagi, makan tengah hari, minum petang, menonton bola dan mengayuh basikal bersamanya. Inilah pendekatan yang sangat mesra rakyat dan ia melambangkan ciri-ciri pemimpin dekat dengan rakyat.

Kita harus akui peranan anak muda sangat penting kepada Malaysia malah ia adalah penentu landskap politik pada PRU akan datang disebabkan 38.8 peratus pengundi berdaftar ialah mereka yang berusia di antara 21 hingga 40 tahun.

Kita harus menjaga kebajikan anak muda serta mendampingi dengan golongan ini memandangkan mereka adalah penggerak penting kepada transformasi negara.

Rakyat memerlukan seorang pemimpin yang jujur dan bersungguh-sungguh untuk membina negara Malaysia daripada kemelut ekonomi negara. Sikap turun padang dan melakukan tinjauan mesra Perdana Menteri bukan sahaja dapat menyelesaikan pelbagai keluhan rakyat sebaliknya ia sebagai satu simbol pemimpin transformasi.

Baru-baru ini, seorang rakan saya yang jarang bangun pagi pada hari minggu sanggup bangun pagi semata-mata ingin berjumpa dengan Perdana Menteri ketika melawat pasar di Bandar Baru Bangi. Saya melihat beliau cukup teruja untuk melihat Perdana Menteri secara lebih dekat.

Wajah ceria Perdana Menteri melayan 50,000 belia di program 1M4U dengan aksi spontan beliau menyanyi dan menari serta bergurau dengan belia adalah sesuatu yang sangat luar biasa. Najib nampak tidak letih dan begitu bersemangat walaupun kita mengetahui beliau mempunyai atur cara yang sangat padat dan meletihkan.

Kehadiran Perdana Menteri di mana-mana sahaja sangat ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia. Banyak ucapan Perdana Menteri di program bersama rakyat telah mencetuskan pelbagai cerita menggembirakan kepada nelayan, pemandu teksi, pertubuhan belia , mahasiswa, guru, petani, peneroka felda, usahawan muda dan ramai lagi pihak yang mendapat bantuan.

Ucapan Perdana Menteri bukan ucapan kosong tetapi penuh isi dan padat dengan segala manfaat untuk rakyat. Rakyat tidak mahu mendengar ucapan berapi-api tetapi sebenarnya tong kosong yang tiada isi.

Kehadiran Najib yang tidak mahu ada meja khas, kerusi khas, permaidani merah atau pun bunga manggar serta menikmati hidangan tengah hari di tempat biasa adalah seorang pemimpin yang berhemah tinggi dan tidak sombong dan tidak angkuh dengan jawatan tinggi.

Beliau telah membawa kelainan dalam pendekatan beliau dalam memimpin negara dan mendekati golongan anak muda.

Dalam pada itu, golongan belia juga berharap pemimpin lain mencontohi cara Perdana Menteri dalam mendekati rakyat dan berinteraksi tanpa rasa kekok dan janggal.

Perdana Menteri telah mencetuskan aura tarikan tersendiri kepada rakyat Malaysia. Ke mana sahaja beliau hadir dalam program pastinya ia mendapat sambutan ramai. Aura Datuk Seri Najib telah menjadi tarikan yang positif kepada rakyat.

Rakyat berhimpun bersama Perdana Menteri bukanya untuk merosakkan negara sebaliknya bersama Perdana Menteri untuk membangunkan negara Malaysia yang tercinta.

Saya yakin Perdana Menteri pada kali ini berjaya mengubah persepsi rakyat bahawa kita boleh boleh berjumpa Perdana Menteri di program rasmi sahaja yang diserikan dengan banyak protokol.

Pada hari ini kita jangan terkejut apabila sedang minum di kopitiam malah di kedai mamak , seorang pemimpin bernama Najib akan menyapa dan duduk bersembang dengan kita mengenai apa jua topik.

Ataupun kita akan menerima jemputan daripada Perdana Menteri untuk mengajak kita menonton bolasepak perlawanan Manchester United bersama beliau di kediaman Seri Perdana.

Inilah Perdana Menteri Malaysia yang mempunyai kekuatan sendiri dan sentiasa dikelilingi lautan rakyat yang menantikan kehadiran beliau.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

2 comments:

Anonymous said...

ANUWAR DAN PAS PANDAI TERNAK PEMUDA MILITAN PENGGANAS JEK BROO..UNIT AMAL PAS DAN PEMUDA AMK DAH JADI UNIT LEMBU KEHKEHKEH

Anonymous said...

anwaribrahim kaki zina pulak, menjadikan anak muda lelaki jambu dan anak muda gadis pelajar IPTS sebagai lubang utk dia tutuh & bedal... dasar kaki zina anwar ibrahim