Geng Bas Sekolah

September 1, 2011

Ong Tee Keat Masih Bermimpi Kerusi Presiden MCA


Bekas Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini mengesahkan beliau ada memaklumkan kepada diplomat Amerika Syarikat bahawa masyarakat Cina di negara ini berpendapat mereka dipinggirkan tetapi menegaskan beliau hanya menyampaikan sentimen masyarakat itu.

"Saya tegaskan bahawa komen-komen saya itu sebahagian besarnya berdasarkan pemerhatian dan penilaian saya berhubung sentimen dan persepsi masyarakat Cina susulan kenyataan (Menteri Mentor) Lee Kuan Yew dari Singapura bahawa orang Cina di negara ini dipinggirkan," katanya.

Lee (kiri) pada September 2006 semasa mesyuarat Bank Dunia - Dana Kewangan Antarabangsa di Singapura berkata masyarakat Cina di kedua-dua negara, Malaysia dan Indonesia dipinggirkan - satu kenyataan provokatif terhadap penduduk Cina di sebalik tambak itu.

"Jiran kami, kedua-duanya mempunyai masalah dengan orang Cina. Mereka amat sukses. Mereka berjaya dan rajin dan oleh itu, secara sistematik mereka dipinggirkan," kata Lee.

Diplomat Amerika kemudian meminta ulasan dan pendapat Ong yang berkata masyarakat Cina di negara ini memang menyedari bahawa mereka dipinggirkan.

Bagaimanapun dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini hari ini, Ong menafikan bahawa kenyataannya berhubung "saki-baki" dan “sisa serbuk” merujuk kepada projek-projek pembangunan kerajaan.

"Huraian metafora 'saki-baki' dan 'sisa serbuk' adalah kata-kata sebenar yang saya petik daripada beberapa tokoh korporat tertentu yang secara kebetulan dikongsi bersama oleh beberapa peniaga kecil di kawasan saya sendiri mengenai isu itu pada September 2006," katanya. - Portal Rasis


Apa kebenda Ong ni meracau dihari raya ketiga ni. Orang cina terpinggir? Kepala bapak kau. Orang cina dah kaut ekonomi negara, masih terpinggir lagi ke lahanat. Kat Indonesia sana tu pun sama. Walaupun orang cina tak guna nama cina tapi jutawan kat Indonesia sana berbangsa cina. Orang jati Indonesia mana? Tu dorang datang bekerja kat ladang ladang kat Malaysia ni haa.

Orang cina ni memanglah. Kalau menipu tu memang sama level dengan bangsa yahudi. Cakap berputarbelit."Saki baki" apanya yang peniaga cina dapat sampai bangsa dorang boleh jadi jutawan. Pergi tengok kedai dibandar. Kalau 10 kedai, 1pun belum tentu ada kedai orang melayu. Orang cina masih cakap mereka terpinggir.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

3 comments:

Anonymous said...

Sudah tiba masanya, kita hebohkan fakta2 seperti;

1. jumlah pegangan saham
2. jumlah syarikat berdafta
3. jumlah pegangan hartanah
4. jumlah jhdn yang mereka bayar (tu tak temasuk yang berbillion dia org tipu)
5. jumlah EPF

dan sebagainya.

Kita perlu hebohkan meluas data2, lepas tu kitengguk siapa terpinggir...

Yang melayu jangan marah, perluang sudah di bagi, tongkat dah di bagi (tapi yang duk pakai 'tongkat ali' tanya unggok2 PAS)...jadi jangan malas......nak tengguk susah, harga barang naik, tengguk raya tahun ini...amboi....

Bebalik issue "marginalized" ini, ooi OTK, lu gila ka.....

Londehkan kekayaan cina2 ini semua...

Anonymous said...

Bagi aku buang masa aje kita buat baik dgn dia org ni. Dia org bukan geti terima kasih. Contoh, mcm bila kerajaan buat Putrajaya, dia org ckp itu projek gajah putih membazir aje, tapi beratus2 kontraktor,beribu2 pekerja2 Cina yang terlibat kat situ. Dah dpt hasil hentam kerajaan. Kerajaan lembut sgt...dari menyokong jadi menyampah lak...klau nak sokong pembangkang jadi haru biru lak. Last2 aku sokong diri aku dan islam ajelah....

IBM said...

Salam, salam perjuangan. Singgah melawat blog tuan yg berinformasi. Tahniah!.

Mohon utk Linkkan blog saya di sini. Blog Tuan telah saya Linkkan di blog saya.

Link saya : ibm-akusayangumno.blogspot.com.
Terima kasih. Ikhlas dari saya : IBM