Geng Bas Sekolah

May 17, 2011

Orang Melayu Bakal Hilang Tanah Kubur

Tanah milik orang Melayu di negeri ini dikatakan mengalami ‘pengecilan’ akibat digadai kepada bukan bumiputera atas pelbagai sebab, termasuk sikap orang Melayu yang suka berhutang. Pensyarah Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Nik Haslinda Nik Hussain berkata, ‘pengecilan’ itu sudah berlaku beberapa tahun lalu ekoran tiadanya kesedaran daripada orang Melayu sendiri mengenai pentingnya hak itu dipertahankan.


“Mengikut kajian yang saya lakukan, ‘pengecilan’ ini berlaku sudah lama. Banyak faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku antaranya dasar yang telah dibuat, selain sikap orang Melayu yang suka berhutang,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam. Menurutnya, proses berhutang dengan pekedai bukan bumiputera itu bermula dengan hanya menggunakan buku tiga lima dan ia boleh sampai ke tahap tergadainya tanah.

“Mungkin ia remeh, tetapi itulah realitinya kerana dengan berhutang setiap hari dan mencatatnya dalam buku tiga lima, lama kelamaan hutang itu akan jadi banyak. Hutang boleh mencapai sehingga tidak mampu dibayar kepada pemiutang dan dengan itu hanya tanah yang boleh digadai bagi membayar hutang,” katanya.


Katanya, beberapa tanah di negeri ini telah tergadai di tangan pemaju bukan bumiputera termasuk di Bukit Kechil, Balik Pulau dan masing-masing Kampung Jalan Pokok Asam dan Kampung Tengah di Jelutong.
Menurut Nik Haslinda, selain sikap suka berhutang, orang Melayu juga dilihat mudah ‘gelap mata’ apabila menerima tawaran tinggi selain kurang pengetahuan mengenai hak milik tanah yang membolehkan mereka ditipu oleh pihak tidak bertanggungjawab.

“Banyak kes yang saya temui adalah kes ‘Ali Baba’ iaitu orang tengah digunakan terutama orang Melayu untuk membeli tanah orang Melayu kerana tanah wakaf, hanya orang Melayu yang boleh beli dan jika kaum lain ingin mendapatkannya, mereka akan menggunakan orang tengah untuk membelinya.

Namun perkara ini boleh dielak jika pemilik tanah itu berpengetahuan dan pelaksana iaitu badan berkuasa seperti Pejabat Tanah dan Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) menjalankan kerja dengan betul dan amanah,” katanya.- Utusan Malaysia

Benda ni memang dah lama berlaku. Benda ini berlaku diseluruh negara. Malah boleh dikatakan tanah milik orang melayu di ibu negara hanyalah Kg Baru sahaja. Dan masih ada beberapa kampung orang melayu di Gombak. Itupun belum tentu terjamin keselamatannya. Dahulu orang melayu sebenarnya banyak memiliki tanah di Kuala Lumpur.


Kononnya atas nama pembangunan, tanah mereka diambil sedikit demi sedikit. Bertambah malang ianya diambil diatas kebenaran Kerajaan. Dan sekarang apabila kecoh orang melayu tiada tanah sendiri di ibu negara, barulah Kerajaan kelam kabut nak mencari penyelesaian. Tapi sebenarnya dah terlambat. Dulu ada satu kampung nama Kg Abdullah Hukum. Sekarang hanya tinggal nama kat stasen LRT je lah. Mana perginya orang melayu tu semua?




Memang betul kebanyakkan orang melayu tidak mempunyai geran. Tapi apa salahnya Kerajaan memberikan mereka geran.Apabila mereka dah tinggal berpuluh tahun disana, sepatutnya Kerajaan memberikan mereka geran. Itupun susah sangat ke. Cuba tengok macam mana DAP buat kerja. Baru tawan Perak, dah suruh si Nizar bagi pajakan 999 tahun pada Kg orang cina.

Kerajaan pulak dah berpuluh tahun memerintah, benda macam ni masih lagi tak nampak. Bila DAP pegang kuasa, mulalah orang melayu dihalau macam anjing. Habis semua Kg orang melayu diroboh. Orang melayu nak ambil tindakan undang undangpun susah sebab tak ada geran. Salah sapa? Salah Kerajaan sebab taknak bagi geran pada orang melayu. Ada tanah bagi pada cina. Lepas tu nak nak tanam mayat sendiripun nanti tak ada tanah.

Orang dalam Pejabat Tanahpun banyak penyelewengan. Tanah puasaka orang melayu tiba tiba boleh tukar nama pada orang lain. Bukan sedikit kes ni terjadi. Semuanya sama. Talibarut orang cina. Celaka!

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

6 comments:

REMAJA said...

KESIMPULANNYA, KENAPA KITA PERLU MENYALAHKAN ORANG LAIN KERANA KEBODOHAN KITA SENDIRI AKHIR KATA SELAGIADA MELAYU MENYOKONG UMNO SELAGI ITULAH MELAYU BOLEH DIANGGAB BODOH KERANA TAKUT UNTUK BERUBAH

Jeffry said...

KDG2 TU ADA SEGELINTIR ORG MELAYU YG DUDUK ATAS TANAH BERSTATUS TOL. WAL HAL DIORANG NI DUDUK DH LAMA. PATUT MEREKA2 NI PUN DI BELA DAN DI KURNIAKAN TERUS SEBAGAI TANAH BERGERAN >:]

Blog 1 Malaysia said...

generasi baru hilang apa?







Politik BN Politik Setan - Undi BN Undi HARAM. Adik2 wajib sebarkan kpd mak ayah dan kawan2. Sayang adik :-)
>>>http://Blog1Malaysia.blogspot.com/<<<

YB Raz said...

remaja: walaupun UMNO ada kelemahan tetapi ianya tetap parti terbaik..Segar Dari ladang.

YB Raz said...

jeff: betul tu..hendak pulak kalau kg mereka ada kemudahan asas..sepatutnya Kerajaan kenalah bantu mereka dapatkan geran..

kalau masa darurat Kerajaan boleh pindahkan penduduk dan buat Kg baru, mengapa Kerajaan sekarang tidak boleh berbuat demikian?

YB Raz said...

blog 1 Malaysia: erkk tak tahulah pulak pakatan rakyat dah dapat sijil halal jAKIM hehehehe