Geng Bas Sekolah

April 18, 2011

DAP Yang Kuat Ataupun Orang Melayu Yang Lemah?


SIBU 17 April – Prestasi teruk Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10 semalam mencetuskan keadaan di mana masyarakat Cina hanya mempunyai dua wakil dalam kerajaan negeri.

Diandaikan kerajaan negeri memutuskan untuk mengekalkan kuota Cina, Timbalan Setiausaha Agung SUPP Datuk Wong Soon Koh kemungkinan mengambil alih jawatan Timbalan Ketua Menteri daripada presiden parti Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam, yang tewas di kerusi Piasau. Wong, merupakan menteri dalam Kabinet negeri yang lepas, memenangi kerusi Bawang Assan, adalah lebih senior antara dua pemimpin SUPP yang berjaya itu.

Seorang lagi pemimpin itu ialah Datuk Lee Kim Shim, yang berjaya memenangi kerusi Senadin, kemungkinan dilantik menteri penuh. SUPP mempunyai dua menteri dan empat menteri muda dalam pentadbiran kerajaan negeri sebelum ini. Jika kuota itu dikekalkan, empat lagi calon SUPP yang menang dalam pilihan raya negeri akan dilantik menteri muda.

Tetapi keempat-empat mereka ialah Bumiputera: Ranum Mina di Opar, Dr. Jerip Susil di Bengoh, Dr. Johnical Rayong di Engkilili dan Datuk Francis Harden Hollis di Simanggang. Bagaimana pula dengan perubahan dalam parti? Topik ini banyak dibincangkan oleh pemimpin SUPP termasuk Hong Nam, yang bukannya presiden SUPP yang pertama ditewaskan oleh DAP.

Ketuanya sebelum itu, Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Dr. Wong Soon Kai ditumpaskan oleh Pengerusi DAP Sarawak Wong Ho Leng di Bukit Assek pada 1996. Dr. Hong Nam rapat dengan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud, berikutan anak lelaki Taib berkahwin dengan anak perempuannya. Ini menjadikan beliau sasaran pembangkang, khususnya DAP, untuk mengeksplotasi sentimen anti-Taib di kawasan bandar majoriti Cina. – BERNAMA

Kemenangan DAP yang mendapat 11 kerusi sememangnya tidak boleh dipandang ringan. Perkara ini perlu dibuat kajian yang mendalam. Adakah kaum cina sudah bersedia untuk menewaskan BN dan seterusnya memerintah negara? Adakah terdapat perancangan sulit DAP dan MCA /Gerakan dan juga SUPP?

Jika dilihat secara mendalam, walaupun kita lihat DAP, MCA, SUPP dan Gerakan adalah parti yang berbeza kem, tetapi matlamat mereka adalah sama. Iaitu mengangkat kepentingan bangsa mereka sendiri. Diluar mereka bercakaran tetapi didalam mereka berkongsi matlamat dan mungkin maklumat.
Sedangkan orang melayu dipecahbelahkan sehingga wujud tiga golongan. Dan setiap golongan mempunyai matlamat yang berbeza. Sejarah telah menunjukkan bangsa yang berpecahbelah akan menyebabkan negara musnah. Malangnya orang melayu tidak pernah mahu belajar daripada sejarah lampau.

Untuk pru yang akan datang, jika orang melayu masih lagi tidak bersatu, nescaya orang melayu akan dijadikan babi sembelihan sahaja. Percaya atau tidak, itulah yang telahpun dihadapi oleh orang melayu di P.Pinang.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca

4 comments:

Spin1001 said...

memang tepat analisa tuan... kerajaan perlu menghantar SB untuk memantau pemimpin2 cina ini... kaji lebih mendalam politik cina dibandar... jauhkan pembangunan dibandar... GTP dan ETP perlu diubahsuai untuk meningkatkan pemiaga Melayu dalam bidang borong dan pembangunan kawasan pengundi setia BN perlu diutamakan... kawasan cina bandar perlu diabaikan...

Tieah Madian said...

Giler geram aku.. SUPP kena rombak habis dan buat post mortem.. DAP tu cakap pembohong.. Benci aku dengar kempen dorang.. Huhh! Sekurang kurangnya, walaupun SUPP tu cina tapi dorang bawah BN dan nasib bumiputera masih lagi terjamin.. Aku tak tau nak cakap ape lah bila mana bumiputera pun bodoh sangat p sokong DAP.. Tempat aku, rumah melayu jadi tempan orang DAP berkempen? Huhh!!! Entah mana dia letak otak dia aku pun tak tau lah..

Jeepers Creepers said...

spin: mungkin perlu kot

Jeepers Creepers said...

tieah: bakor je umah melayu ejen dap tu hehehehe