Geng Bas Sekolah

March 27, 2011

Reformasi ! Pakcik Anwar Insaflah

Semakin tibanya hari kiamat, semakin banyak manusia yang menjadi gila. Di Malaysia juga tak terkecuali. Salah seorangnya adalah seorang tokoh politik terkenal. Beliau bukan sahaja terkenal di Malaysia malah namanya juga harum sehingga ke Israel.

Dia sangka dunia ini kekal, tetapi kiamat tetap akan tiba akhirnya.Begitu jugalah yang menimpa beliau. Disaat kuasa didalam tangannya, dia lupa kepada tuhan. Lupa kepada asal usulnya. Lupa kemana selepas mati, lupa wujudnya syurga dan neraka. 

Dengan kuasa yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t kepadanya, dia mula bermaharajalela. Isteri orang, anak dara dan anak teruna dibalun depan belakang. Harta dunia dikumpul sebanyak mungkin seolah olah semua itu akan dibawa kedalam kubur selepas mati. Pegangan agama mula dilupakan malah cuba dicampur adukkan dengan pelbagai agama didalam satu. Ibarat dialah Ayah Pin kedua.

Dengan kuasa yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t kepadanya juga, dia menyangka dialah anugerah tuhan. Malah suatu ketika dahulu dia pernah dilaungkan sebagai pemuda al Kahfi. Tetapi  sebenarnya semua itu adalah tipu helah syaitan semata mata. Dia tenggelam didalam kemasyuran. Akhirnya Allah s.w.t menarik semula nikmat yang diberikanNya kepada beliau.

Dia tidak dapat menerima Qadak dan Qadar. Mula merusuh menggila. Menuduh semua rakyat Malaysia berkonspirasi untuk menjatuhkannya. Padahal dia lupa selama ini  semua ini adalah pinjaman dan ujian Allah s.w.t kepadanya. Untuk menilai keimanan beliau. Apabila tiba yang Haq, maka akan hancurlah yang Batil. Kerana yang Batil itu tidak akan kekal selama lamanya. Diatas kerakusan untuk kekal berkuasa dan juga takdir yang sudahpun ditentukanNya, beliau akhirnya ditangkap.

Walaupun begitu, Allah s.w.t tetap sayang kepadanya. Diberikan peluang kedua dengan mengerakkan hati Tun Abdullah untuk membebaskannya dari penjara. Tetapi sekali lagi beliau melupakan Allah. Beliau terus hanyut didalam kenikmatan duniawi. Anak dara dan anak teruna terus dibalun bertalu talu depan belakang...

Hidup ini umpama tayar Yokohama dengan sport rim Enkei 17 inci. Sekali beliau dibicarakan diatas kesalahan yang amat menjijikkan. Jijik kerana diusia 64 tahun beliau masih bergelumang dengan dosa dan noda. Dan sekali lagi beliau menuduh rakyat Malaysia bersatu untuk menjatuhkannya.


Insaflah wahai pakcik. Sesungguhnya janji Allah itu benar belaka. Bahawasanya mati ini adalah benar. Soalan malaikat Mungkar dan Nangkir di dalam kubur ini adalah benar. Bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar. Berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar. Dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar. Minum di kolam air nabi adalah benar. Ada syurga dan neraka adalah benar. Bahawasanya hari Kiamat tetap akan adanya. Begitu juga Tuhan yang Maha Berkuasa. Akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.

Setiap yang bernafas, pasti akan mati – “Kullu nafsin za iqatul maut”. Firman Allah swt, “Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran.” Surah Al-A’sr.


6 comments:

Anonymous said...

DIA X TAU MAKNA BERTAUBAT LA BROO. DIA TAU BUAT. BUAT BENDA2 SONGSANG YG DIA SUKE BUAT. KLU DIA MATI PUN DIA TAU DIA AHLI SYURGA WALLY SLIPOR KEHKEHKEH

Anonymous said...

Salam 2 all,

Nuar ni tak layak di panggil pak cik dah....kena panggil atok atau nyang!!!!

Rumah kata pegi kubur kata mari!!!

Anonymous said...

Terharu saya baca nukilan yang benar dan tepat ini buat renungan saya sendiri diambil iktibar dari kes ini.

Jeepers Creepers said...

jeff: walaubagaimanapun kita tetap perlu sedarkan dia. kesian sebenarnya.

orangkampung: betul tu..tapi itulah walaupun dah 64 tahun tapi raut muka dia tak nampak dah cecah 60..pakai apalah tu hehe.

anon: untuk kita semua..

Mermaid Ungu said...

errr..gambo kali ni serammmmm...

Jeepers Creepers said...

ayunda: kalau takut tutup mata hehehe