Geng Bas Sekolah

December 5, 2010

Kakitangan Awam Sampah ?



Tadi aku jalan jalan tengok blog orang. Ramai juga yang tak berpuas hati dengan kenaikan harga minyak dan gula. Dalam masa yang sama, ramai yang merungut adalah dari golongan kakitangan awam.

Mereka yang bekerja makan gaji dengan kerajaan, yang mendapat elaun bulanan, yang mendapat pelbagai faedah pinjaman dan mereka jugalah yang mendapat pencen. Mereka mereka yang selama ini menikmati pelbagai kemudahan begitu mudah mengecam kerajaan.

Apalah sangat kenaikan minyak 5 sen berbanding elaun yang mereka terima? Lainlah kami yang bekerja swasta, tiada elaun dan sekadar mengharapkan bonus hujung tahun. Itupun kalau ada. Sebenarnya kalau dikira, kenaikan ini langsung tidak menjejaskan mereka sekiranya mereka tidak boros didalam pembelanjaan.

Aku sendiri mempunyai rakan yang bekerja kerajaan. Mempunyai anak seorang berumur hampir 2 tahun. Gaji bercampur elaun dan OT boleh mencecah dua ribu. Tetapi hampir semua duitnya setiap bulan habis membayar hutang. Hutang yang sengaja dibuat. Untuk berbelanja mewah.

Baru anak seorang. Bagaimana jika 2 3 orang anak. Tak masuk yang sekolah lagi. Ketika itu mulalah menyalahkan kerajaan kerana kenaikkan harga barangan dll. Padahal diri sendiri yang sengaja menghabiskan duit untuk benda benda tak berfaedah.

Korang boleh fikir sendiri perangai segelintir kakitangan awam yang macam cibai ni di sini

4 comments:

Jeffry said...

SEKURANG2NYA KEJE GOMEN DPT GAK BONUS TIAP TAHUN. 2 KALI PLAK TUH. WLU SKET TAPI TETAP ADA! KLU ORG YG TAU MENSYUKURI NIKMAT, TAK KAN JADI SAMPAH MASYARAKAT..MCM GENG EHEM2 KITA TUUUHH KEHKEHKEH

YB Raz said...

jeffry: geng mana hehehe

Anonymous said...

kktgn kerajaan kena syukur bnyk, gji dh naik x reti nk kerja btul2, krja main selalu, kul 10 bru masuk pjbt, reht memanjg.. x gitu/
?

YB Raz said...

anon: betul