Geng Bas Sekolah

October 29, 2010

Alahai Orang Melayu

PULAU PINANG 28 Okt. - Trend kerajaan DAP Pulau Pinang mengambil-alih tanah didiami orang Melayu khususnya di bahagian pulau atas alasan kegunaan awam dibimbangi sebagai strategi untuk menghalau mereka secara terancang.

Setiausaha Kelab Warisan Malaysia (Keris) Pulau Pinang, Azman Hassan berkata, beliau khuatir tanah yang diambil itu nanti dijual kepada pemaju untuk dibangunkan dengan projek berharga jutaan ringgit.

Menurutnya, senario tersebut boleh dilihat sejak kebelakangan ini yang mana banyak pemaju semakin berani mengambil tanah-tanah milik rakyat khususnya yang didiami orang Melayu untuk dibangunkan.

"Adalah menjadi kebimbangan strategi pengambilan tanah atas alasan kegunaan awam atau pendidikan, tetapi akhirnya tanah tersebut dijual kepada pemaju perumahan dan dibangunkan dengan projek berharga jutaan ringgit pula.

"Inilah perancangan bagaimana mereka mahu menghalau orang Melayu dari bahagian pulau," katanya dalam kenyataan yang dikirimkan kepada Utusan Malaysia menerusi e-mel di sini hari ini.

Pada Perhimpunan Agung UMNO Ke-16 baru-baru ini, wakil Pulau Pinang, Muhamad Farid Saad membangkitkan isu tindakan kerajaan negeri yang semakin melampau apabila membuka kawasan yang selama ini dipertahankan daripada dibangunkan.

Muhamad Farid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong mahu Kerajaan Pusat memandang serius perkara itu dengan menghalang kegiatan 'membuka' kawasan-kawasan yang dahulunya digazetkan untuk tujuan tertentu.

Antaranya pengambilan tanah di beberapa kawasan seluas kira-kira 40 hektar di Balik Pulau untuk pembinaan sebuah universiti dari Singapura.

Selain itu, pembelian tanah-tanah orang Melayu di Seberang Perai dan Kepala Batas dengan keluasan kecil tetapi di banyak tempat.

"Lihat saja di Kepala Batas di mana pemaju swasta membina projek perumahan dalam skala kecil, kurang 40 buah.

"Sudah tentu kawasan perumahan tersebut tidak memerlukan padang permainan, dewan orang ramai dan tiada tapak untuk surau.

"Rumah pula berharga RM300,000 ke atas dan sering diutamakan pembeli bukan Melayu," kata Azman.

Justeru, beliau menasihatkan orang Melayu supaya tidak gelap mata dengan umpanan wang ringgit yang banyak sehingga tanah sendiri tergadai dan dihalau.

Beliau menambah, para pemimpin juga diharap dapat memberi kesedaran kepada orang Melayu khususnya di kampung-kampung supaya tidak menjadi mangsa kerakusan pihak-pihak tertentu yang mempunyai agenda jahat.

Sumber: Utusan Malaysia

Aku tak tahulah nak cakap apa pada orang melayu ni. Kalau aku cakap orang melayu bodoh bangang dan seangkatan dengannya, ada pula yang marah. Tapi tak bodoh ke namanya kalau masih tak nampak apa yang Lim Guan Eng nak buat?

Dasar DAPig yang sentiasa nak hancurkan negara Malaysia, orang melayu dan agama islam. Kenapalah otak dan pemikiran orang melayu ni masih berada zaman batu. Padahal dah tahun 2010. Dah akhir zaman dah ni. Tapi masih lembab nak memproses data bahawa DAPig adalah musuh agama, bangsa dan negara.

Pemimpin UMNO P.Pinang pun satu. Dok lembab semacam je. Apa korang dapat duit kopi ke dari DAPig? Bangkit ler lekas. UMNO Selangorpun dah bangun tidow. Takkan korang nak bagi terus P.Pinang pada bangsa pendatang. Kalau macam tu baik korang tutup terus semua cawangan kat P.Pinang tu.

Kalau lepas ni kampung orang melayu tu kena rampas, jangan dok nak menanggis lagi dah. Keluar ayer mata dugung sekalipun orang melayu tak akan dapat semula kampung halaman mereka.

Kerajaan pusat pun sama. Jangan dok gatal gatal baik sangat dengan Singapork. Jangan bagi muka pada mereka. Jangan bagi mereka membuka universiti mereka kat Malaysia. Itu tandanya mereka sudah menjajah negara kita. Apa universiti Malaysia ni lekeh sangat ke sampai nak bina universiti negara asing kat sini.

2 comments:

Anonymous said...

ko tu yang bangang..talian terakhir puak2 umno ialah isu perkauman..belum ada lg orang melayu kat pulau pinang mati kebulur. masa zaman gerakan merintah dulu apa jadi dgn org melayu? kaya raya sangat ke orang melayu masa tu? berapa banyak pulak tanah diambil tapi sikit pun tak amsuk berita TV...UMNO memang elok dikubur kan jer

YB Raz said...

elok ko pun sekali dikuburkan