Geng Bas Sekolah

January 16, 2010

Gesaan Bangsa Asing Masuk Soljer

Kerajaan hari ini menggesa bangsa lain agar masuk tentera. Bangsa asing ini bukan bermaksud bangsa Nepal, Indon atau Bangla tetapi warganegara cina dan india. Selain menunjukkan tentera bukanlah hak milik orang melayu tetapi mengajak mereka agar turut bersifat patriotik.



Ini kerana selain orang melayu, hanya penduduk pribumi Sabah dan Sarawak saja yang berminat. Manakala cina dan india hanya 1 peratus didalam angkatan tentera.

Tetapi pada pandangan aku, agak susah untuk meminta orang cina masuk askar. Kerana rata rata mereka ini mementingkan keuntungan. Oleh itu mereka lebih suka berniaga dan bekerja di sektor swasta dari berpenat lelah menjalankan tanggungjawap negara.

Pengalaman aku semasa bersekolah, kebanyakkan pelajar cina hanya meminati masuk St John berbanding pelajar melayu yang masuk Kadet polis atau tentera. Mereka tidak suka berkawat, menjalani hidup berdisplin dan susah.

Walaupun dengan gaji askar yang lebih baik sekarang, itu masih tidak memadai untuk menarik mereka masuk angkatan tentera. Mungkin Malaysia patut mengikut cara Singapura dengan memaksa warganya menjalani sektor ketenteraan selama 4 tahun selepas berumur 18.

Secara peribadi, aku sendiri juga tidak minat masuk askar. Bukan apa, cuma boring. Menjalani latihan, masuk hutan tapi tak pergi pergi berperang. Aku rasa, kalau aku masuk sampailah pencen, aku masih tak merasa nak membunuh orang.

Lain kalau polisi negara kita seperti Amerika. Lepas rekrut, hantar ke Iraq, Afganistan. Barulah rasa berbaloi penat berlatih. Takpun jadi tentera pengaman. Mungkin dapat peluang tembak orang. Ini balik balik dok Malaysia, bosan gila.



Aku suka teknologi persenjataan Amerika. Memang best. Uniformpun smart je kaler. Lengkap dengan vest, helmet kevlar, knee pad, night vision dan macam macam lagi.

Tapi kalau negara diancam musuh, aku lebih suka jadi tentera gerila. Tak payah pakaian seragam. Tutup muka dengan topeng, pastu terus tembak. Dah tembak orang, kita lari menyorok. Memang best hehee.



Ini cuma pendapat aku. Tidak ada kaitan dengan mana mana pihak.

No comments: